Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве
From Isaac to Jesus: the Archetype of (Non)Acceptance of Sacrifice
Abstract
Полазиште рада представља разматрање повезаности библијских наратива о жртвовању Исака и Исусовом страдању од раног хришћанства до данас, кроз успостављање значењских паралела и осврт на репрезентативне ликовне представе: од двадесетовековне слике Марка Шагала „Жртвовање Исака“, преко мозаика у јерусалимској цркви Светог гроба и средњовековних представа Аврамовог наручја, до древне синајске иконе Христа Пантократора. Тежиште рада је, међутим, посвећено разликама, уместо до сада претежно разматраним аналогијама између два најдраматичнија догађаја у Библији.
Прича о Аврамовом жртвовању Исака сагледава се и тумачи из дубинско-психолошког угла, односно из јунговске перспективе, полазећи од става да је у основи наратива о Исаку, а потом и приче о Исусовом страдању, архетип жртве који се развија од Старог до Новог завета, чему је у раду посвећена посебна пажња. Показује се да је за интерпретацију изузетно значајан контекст, односно догађаји који су претходили Божјем захтеву да Аврам на жр...тву принесе Исака, а тичу се прворођеног Аврамовог сина Исмаила и очевог односа према њему.
Истраживање се ослања на студију Карла Густава Јунга „Одговор на Јова“, пре свега у домену сагледавања одлика старозаветног Бога који се први пут открио управо Авраму, да би анализа потом била усредсређена на Аврамову природу и позицију у оквиру породице, а затим и на Исаков допринос развоју архетипа жртве, који ће свој пуни израз достићи у Исусовом страдању и резултирати преласком са старозаветне „религије Оца“ на новозаветну „религију Сина“.
The analogy between the Old Testament episode of Abraham sacrificing Isaac
and the New Testament suffering of Jesus at Golgotha was already established in the
early Christianity and is based primarily on the common motive of the sacrifice,
dominant in both narratives, but also on the not less important relationship between father and son. Abraham’s willingness to sacrifice his beloved son to God has
been understood for centuries as an archetypal image and a reflection of readiness
of the God - Father to sacrifice his Son - Jesus Christ - in order to save mankind. Actually, this is a manifestation of the same archetype, constellated at different times,
and therefore in different manifestations, whereby here there is also a development,
an evolution of the archetype, which ultimately leads to the transition from the
“religion of the Father” to the “religion of the Son.”
The story of Abraham’s sacrifice of Isaac cannot be fully perceived and interpreted without putting it into a ...wider context, and these are the developments that
preceded God’s request concerning Abraham’s firstborn son Ishmael. The rejection
and ex-communication of Ishmael and his mother Hagar from the family represent
Abraham’s first sacrifice of a son, over which all remaining family members will
have to pay a certain price. Abraham realizes the price when he receives God’s order
to sacrifice Isaac as well. Isaac, who is at first glance completely innocent, pays the
price with “fear and trembling” under his father’s knife, because Ishmael was removed so that he could gain additional space and take a place that he would not get
in that measure even if Abraham’s firstborn son had remained a part of the family.
This is why Isaac will have to experience for a moment the position in which Ishmael had been in all his life. Sara, who demanded from Abraham an ex-communication of Ishmael and Hagar, pays the price first by being excluded from making the
most important decision regarding the life of the son that she had with Abraham,
and soon after this event she passes away...
Keywords:
Библија / Аврам / Исак / Исус Христос / жртва / архетип / дубинска психологија / К. Г. Јунг / ликовне представе / Аврамово наручје / Bible / Abraham / Isaac / Jesusus Christ / sacrifice / archetype / deep psychology / C. G. Jung / representations in graphic art / Bosom of AbrahamSource:
Књижевна историја, 2021, 53, 173, 263-286Publisher:
- Београд : Институт за књижевност и уметност
Collections
Institution/Community
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Žižović, Olivera PY - 2021 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1396 AB - Полазиште рада представља разматрање повезаности библијских наратива о жртвовању Исака и Исусовом страдању од раног хришћанства до данас, кроз успостављање значењских паралела и осврт на репрезентативне ликовне представе: од двадесетовековне слике Марка Шагала „Жртвовање Исака“, преко мозаика у јерусалимској цркви Светог гроба и средњовековних представа Аврамовог наручја, до древне синајске иконе Христа Пантократора. Тежиште рада је, међутим, посвећено разликама, уместо до сада претежно разматраним аналогијама између два најдраматичнија догађаја у Библији. Прича о Аврамовом жртвовању Исака сагледава се и тумачи из дубинско-психолошког угла, односно из јунговске перспективе, полазећи од става да је у основи наратива о Исаку, а потом и приче о Исусовом страдању, архетип жртве који се развија од Старог до Новог завета, чему је у раду посвећена посебна пажња. Показује се да је за интерпретацију изузетно значајан контекст, односно догађаји који су претходили Божјем захтеву да Аврам на жртву принесе Исака, а тичу се прворођеног Аврамовог сина Исмаила и очевог односа према њему. Истраживање се ослања на студију Карла Густава Јунга „Одговор на Јова“, пре свега у домену сагледавања одлика старозаветног Бога који се први пут открио управо Авраму, да би анализа потом била усредсређена на Аврамову природу и позицију у оквиру породице, а затим и на Исаков допринос развоју архетипа жртве, који ће свој пуни израз достићи у Исусовом страдању и резултирати преласком са старозаветне „религије Оца“ на новозаветну „религију Сина“. AB - The analogy between the Old Testament episode of Abraham sacrificing Isaac and the New Testament suffering of Jesus at Golgotha was already established in the early Christianity and is based primarily on the common motive of the sacrifice, dominant in both narratives, but also on the not less important relationship between father and son. Abraham’s willingness to sacrifice his beloved son to God has been understood for centuries as an archetypal image and a reflection of readiness of the God - Father to sacrifice his Son - Jesus Christ - in order to save mankind. Actually, this is a manifestation of the same archetype, constellated at different times, and therefore in different manifestations, whereby here there is also a development, an evolution of the archetype, which ultimately leads to the transition from the “religion of the Father” to the “religion of the Son.” The story of Abraham’s sacrifice of Isaac cannot be fully perceived and interpreted without putting it into a wider context, and these are the developments that preceded God’s request concerning Abraham’s firstborn son Ishmael. The rejection and ex-communication of Ishmael and his mother Hagar from the family represent Abraham’s first sacrifice of a son, over which all remaining family members will have to pay a certain price. Abraham realizes the price when he receives God’s order to sacrifice Isaac as well. Isaac, who is at first glance completely innocent, pays the price with “fear and trembling” under his father’s knife, because Ishmael was removed so that he could gain additional space and take a place that he would not get in that measure even if Abraham’s firstborn son had remained a part of the family. This is why Isaac will have to experience for a moment the position in which Ishmael had been in all his life. Sara, who demanded from Abraham an ex-communication of Ishmael and Hagar, pays the price first by being excluded from making the most important decision regarding the life of the son that she had with Abraham, and soon after this event she passes away... PB - Београд : Институт за књижевност и уметност T2 - Књижевна историја T1 - Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве EP - 286 IS - 173 SP - 263 VL - 53 DO - 10.18485/kis.2021.53.173.15 UR - conv_2679 ER -
@article{ author = "Žižović, Olivera", year = "2021", abstract = "Полазиште рада представља разматрање повезаности библијских наратива о жртвовању Исака и Исусовом страдању од раног хришћанства до данас, кроз успостављање значењских паралела и осврт на репрезентативне ликовне представе: од двадесетовековне слике Марка Шагала „Жртвовање Исака“, преко мозаика у јерусалимској цркви Светог гроба и средњовековних представа Аврамовог наручја, до древне синајске иконе Христа Пантократора. Тежиште рада је, међутим, посвећено разликама, уместо до сада претежно разматраним аналогијама између два најдраматичнија догађаја у Библији. Прича о Аврамовом жртвовању Исака сагледава се и тумачи из дубинско-психолошког угла, односно из јунговске перспективе, полазећи од става да је у основи наратива о Исаку, а потом и приче о Исусовом страдању, архетип жртве који се развија од Старог до Новог завета, чему је у раду посвећена посебна пажња. Показује се да је за интерпретацију изузетно значајан контекст, односно догађаји који су претходили Божјем захтеву да Аврам на жртву принесе Исака, а тичу се прворођеног Аврамовог сина Исмаила и очевог односа према њему. Истраживање се ослања на студију Карла Густава Јунга „Одговор на Јова“, пре свега у домену сагледавања одлика старозаветног Бога који се први пут открио управо Авраму, да би анализа потом била усредсређена на Аврамову природу и позицију у оквиру породице, а затим и на Исаков допринос развоју архетипа жртве, који ће свој пуни израз достићи у Исусовом страдању и резултирати преласком са старозаветне „религије Оца“ на новозаветну „религију Сина“., The analogy between the Old Testament episode of Abraham sacrificing Isaac and the New Testament suffering of Jesus at Golgotha was already established in the early Christianity and is based primarily on the common motive of the sacrifice, dominant in both narratives, but also on the not less important relationship between father and son. Abraham’s willingness to sacrifice his beloved son to God has been understood for centuries as an archetypal image and a reflection of readiness of the God - Father to sacrifice his Son - Jesus Christ - in order to save mankind. Actually, this is a manifestation of the same archetype, constellated at different times, and therefore in different manifestations, whereby here there is also a development, an evolution of the archetype, which ultimately leads to the transition from the “religion of the Father” to the “religion of the Son.” The story of Abraham’s sacrifice of Isaac cannot be fully perceived and interpreted without putting it into a wider context, and these are the developments that preceded God’s request concerning Abraham’s firstborn son Ishmael. The rejection and ex-communication of Ishmael and his mother Hagar from the family represent Abraham’s first sacrifice of a son, over which all remaining family members will have to pay a certain price. Abraham realizes the price when he receives God’s order to sacrifice Isaac as well. Isaac, who is at first glance completely innocent, pays the price with “fear and trembling” under his father’s knife, because Ishmael was removed so that he could gain additional space and take a place that he would not get in that measure even if Abraham’s firstborn son had remained a part of the family. This is why Isaac will have to experience for a moment the position in which Ishmael had been in all his life. Sara, who demanded from Abraham an ex-communication of Ishmael and Hagar, pays the price first by being excluded from making the most important decision regarding the life of the son that she had with Abraham, and soon after this event she passes away...", publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност", journal = "Књижевна историја", title = "Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве", pages = "286-263", number = "173", volume = "53", doi = "10.18485/kis.2021.53.173.15", url = "conv_2679" }
Žižović, O.. (2021). Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве. in Књижевна историја Београд : Институт за књижевност и уметност., 53(173), 263-286. https://doi.org/10.18485/kis.2021.53.173.15 conv_2679
Žižović O. Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве. in Књижевна историја. 2021;53(173):263-286. doi:10.18485/kis.2021.53.173.15 conv_2679 .
Žižović, Olivera, "Од Исака до Исуса: архетип (не) прихватања жртве" in Књижевна историја, 53, no. 173 (2021):263-286, https://doi.org/10.18485/kis.2021.53.173.15 ., conv_2679 .