Форме приповедања у проучавању народних приповедака
Abstract
У овом раду се показује значај проучавања форми приповедања као интеграционог чиниоца интерпретације у настави усмених прозних облика. назначава се потреба разграничавања појмова аутор и приповедач, као и разликовање одредница: лик, јунак, личност, карактер. Образлаже се експресивност нарације у 3. лицу, актуализовање говорног тренутка приповедањем у првом лицу, казивање усмерено према другом лицу у функцији рационалне припреме за емоционални доживљај. Тумачи се динамичност дијалога и најчешће одсуство дескрипције, као и значење дијалога и монолога у предањима који дају драматичност збивању и откривају карактере ликова, док нарација има везивну улогу и често преузима функцију описивања психолошких стања. Текст обилује примерима из народне прозе, погодним за тумачење у школи.
In this paper is shown the importance of the narrative forms as integrative factors for interpretation, in school teaching, of oral prose forms (the folk tales). It is necessary to differentiate, in the classroom, the notions of author and narrator, and also the notions of character, hero personality, protagonist. The paper explains the expressiveness of the third person narration; how the moment of telling is actualized by the first person narration; and how a telling aimed at some specific other person (listener) serves as a rational preparation for an emotional experience. We explain, in this paper, the dynamism of the dialogue and the usual absence of description in it; and, the importance of dialogue and monologue for making the action dramatic and for revealing the qualities of the protagonists also, how the narration serves to connect parts, and how it is used for describing the psychological states. The paper offers many examples from the folk tales, convenient for use in schoo...l.
Source:
Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу, 2005, 2, 3, 93-106Publisher:
- Крагујевац : Филолошко-уметнички факултет
Collections
Institution/Community
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Mrkalj, Zona PY - 2005 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/286 AB - У овом раду се показује значај проучавања форми приповедања као интеграционог чиниоца интерпретације у настави усмених прозних облика. назначава се потреба разграничавања појмова аутор и приповедач, као и разликовање одредница: лик, јунак, личност, карактер. Образлаже се експресивност нарације у 3. лицу, актуализовање говорног тренутка приповедањем у првом лицу, казивање усмерено према другом лицу у функцији рационалне припреме за емоционални доживљај. Тумачи се динамичност дијалога и најчешће одсуство дескрипције, као и значење дијалога и монолога у предањима који дају драматичност збивању и откривају карактере ликова, док нарација има везивну улогу и често преузима функцију описивања психолошких стања. Текст обилује примерима из народне прозе, погодним за тумачење у школи. AB - In this paper is shown the importance of the narrative forms as integrative factors for interpretation, in school teaching, of oral prose forms (the folk tales). It is necessary to differentiate, in the classroom, the notions of author and narrator, and also the notions of character, hero personality, protagonist. The paper explains the expressiveness of the third person narration; how the moment of telling is actualized by the first person narration; and how a telling aimed at some specific other person (listener) serves as a rational preparation for an emotional experience. We explain, in this paper, the dynamism of the dialogue and the usual absence of description in it; and, the importance of dialogue and monologue for making the action dramatic and for revealing the qualities of the protagonists also, how the narration serves to connect parts, and how it is used for describing the psychological states. The paper offers many examples from the folk tales, convenient for use in school. PB - Крагујевац : Филолошко-уметнички факултет T2 - Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу T1 - Форме приповедања у проучавању народних приповедака EP - 106 IS - 3 SP - 93 VL - 2 UR - conv_1301 ER -
@article{ author = "Mrkalj, Zona", year = "2005", abstract = "У овом раду се показује значај проучавања форми приповедања као интеграционог чиниоца интерпретације у настави усмених прозних облика. назначава се потреба разграничавања појмова аутор и приповедач, као и разликовање одредница: лик, јунак, личност, карактер. Образлаже се експресивност нарације у 3. лицу, актуализовање говорног тренутка приповедањем у првом лицу, казивање усмерено према другом лицу у функцији рационалне припреме за емоционални доживљај. Тумачи се динамичност дијалога и најчешће одсуство дескрипције, као и значење дијалога и монолога у предањима који дају драматичност збивању и откривају карактере ликова, док нарација има везивну улогу и често преузима функцију описивања психолошких стања. Текст обилује примерима из народне прозе, погодним за тумачење у школи., In this paper is shown the importance of the narrative forms as integrative factors for interpretation, in school teaching, of oral prose forms (the folk tales). It is necessary to differentiate, in the classroom, the notions of author and narrator, and also the notions of character, hero personality, protagonist. The paper explains the expressiveness of the third person narration; how the moment of telling is actualized by the first person narration; and how a telling aimed at some specific other person (listener) serves as a rational preparation for an emotional experience. We explain, in this paper, the dynamism of the dialogue and the usual absence of description in it; and, the importance of dialogue and monologue for making the action dramatic and for revealing the qualities of the protagonists also, how the narration serves to connect parts, and how it is used for describing the psychological states. The paper offers many examples from the folk tales, convenient for use in school.", publisher = "Крагујевац : Филолошко-уметнички факултет", journal = "Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу", title = "Форме приповедања у проучавању народних приповедака", pages = "106-93", number = "3", volume = "2", url = "conv_1301" }
Mrkalj, Z.. (2005). Форме приповедања у проучавању народних приповедака. in Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу Крагујевац : Филолошко-уметнички факултет., 2(3), 93-106. conv_1301
Mrkalj Z. Форме приповедања у проучавању народних приповедака. in Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу. 2005;2(3):93-106. conv_1301 .
Mrkalj, Zona, "Форме приповедања у проучавању народних приповедака" in Наслеђе : часопис за књижевност, уметност и културу, 2, no. 3 (2005):93-106, conv_1301 .