Petrović, Predrag

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0001-8086-2978
  • Petrović, Predrag (17)
Projects

Author's Bibliography

Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2021
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1427
AB  - У раду je реч о Винаверовим есејима и критикама посвећеним филму. Винаверова тумачења естетике седме уметности интегрални су део његове поетике и одбране модернизма. У духу Бергсонових идеја Винавер већ 1920. године пише о „метафизици филма“ као тријумфу покретних слика и динамизма који утиче на све друге уметности, на првом месту књижевност. Винавер се у овим текстовима бави могућностима заснивања особеног филмског језика, креативним моћима филма као новог медија, односа филма према књижевности, историји и идеологији, потом одређење хумора на великом платну и дејством филма на публику али и нашу перцепцију стварности. У раду је пажња је посвећена и Винаверовом учешћу у писању дијалога за филм Чудотворни мач (1950) редитеља Војислава Нановића
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму
EP  - 161
IS  - 1
SP  - 151
VL  - 69
UR  - conv_2704
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2021",
abstract = "У раду je реч о Винаверовим есејима и критикама посвећеним филму. Винаверова тумачења естетике седме уметности интегрални су део његове поетике и одбране модернизма. У духу Бергсонових идеја Винавер већ 1920. године пише о „метафизици филма“ као тријумфу покретних слика и динамизма који утиче на све друге уметности, на првом месту књижевност. Винавер се у овим текстовима бави могућностима заснивања особеног филмског језика, креативним моћима филма као новог медија, односа филма према књижевности, историји и идеологији, потом одређење хумора на великом платну и дејством филма на публику али и нашу перцепцију стварности. У раду је пажња је посвећена и Винаверовом учешћу у писању дијалога за филм Чудотворни мач (1950) редитеља Војислава Нановића",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму",
pages = "161-151",
number = "1",
volume = "69",
url = "conv_2704"
}
Petrović, P.. (2021). Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 69(1), 151-161.
conv_2704
Petrović P. Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2021;69(1):151-161.
conv_2704 .
Petrović, Predrag, "Поетика кинематографа: Винаверови есеји о филму" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 69, no. 1 (2021):151-161,
conv_2704 .

Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu

Petrović, Predrag

(Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2021
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1376
AB  - Srpski Roman u godinama nakon Velikog rata zasniva novi odnos književnosti i istorije, nove postupke umetničkog oblikovanja istorijskih zbivanja. Rat je viđen očima pojedinca i predstavljen kroz subjektivne psihološke reakcije. Istorijska pustoš postaje sadržaj individualne svesti, a epohalni slom svih vrednosti predmet je lične spoznaje i doživljaja. Izlaskom na scenu ratnih užasa književni junaci Miloša Crnjanskog, Dragiše Vasića, Stanislava Krakova i Rastka Petrovića prisiljeni su da svoj identitet odrede rešavajući niz moralnih i egzistencijalnih nedoumica koje je rat izazvao. Pronaći smisaono uporište, neophodnu tačku duhovnog oslonca u trenucima bespovratnog urušavanja dotadašnjeg sveta, postaje ultimativno pitanje njihovog postojanja.
AB  - The Serbian avant-garde novel expresses war experience that goes from nihilistic experience of historical terror and complete collapse of all values to the activation of vitalistic potentials, exaltation of the senses, physicality, sexuality, the need for reconstruction and new establishment of the individual and the collective being. This is evident in each of the mentioned novels: in The Journal of Čarnojević (Dnevnik o Čarnojeviću) it moves from the senselessness of the war to the need for metaphysical consolation; in Red Fogs (Crvene magle) heroes are facing both cowardice and desertion, but also find the strength to sacrifice themselves for others and make heroic gestures that a man is capable of making only in war; in The Wings (Krila) there is a range of phenomena from grotesque and horror to visions that war pilots experience while observing the skies. Finally, the novel The Sixth Day (Dan šesti) tells a brilliant story of war and peace, of the everlasting cycle of birth and death on the earth. The literature that was created in the years immediately following the Great War is characterized by the motifs of disappointment, disaster and revulsion for the forces of destruction. It doubts the ethical and humanistic values. The literature calls into question the social progress and the ability of history to give answers to the questions about the meaning of life and of the world.
PB  - Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd
T2  - Kultura
T1  - Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu
T1  - The trauma of the Great War in the Serbian avangard novel
EP  - 132
IS  - 172
SP  - 121
DO  - 10.5937/kultura2172121P
UR  - conv_188
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2021",
abstract = "Srpski Roman u godinama nakon Velikog rata zasniva novi odnos književnosti i istorije, nove postupke umetničkog oblikovanja istorijskih zbivanja. Rat je viđen očima pojedinca i predstavljen kroz subjektivne psihološke reakcije. Istorijska pustoš postaje sadržaj individualne svesti, a epohalni slom svih vrednosti predmet je lične spoznaje i doživljaja. Izlaskom na scenu ratnih užasa književni junaci Miloša Crnjanskog, Dragiše Vasića, Stanislava Krakova i Rastka Petrovića prisiljeni su da svoj identitet odrede rešavajući niz moralnih i egzistencijalnih nedoumica koje je rat izazvao. Pronaći smisaono uporište, neophodnu tačku duhovnog oslonca u trenucima bespovratnog urušavanja dotadašnjeg sveta, postaje ultimativno pitanje njihovog postojanja., The Serbian avant-garde novel expresses war experience that goes from nihilistic experience of historical terror and complete collapse of all values to the activation of vitalistic potentials, exaltation of the senses, physicality, sexuality, the need for reconstruction and new establishment of the individual and the collective being. This is evident in each of the mentioned novels: in The Journal of Čarnojević (Dnevnik o Čarnojeviću) it moves from the senselessness of the war to the need for metaphysical consolation; in Red Fogs (Crvene magle) heroes are facing both cowardice and desertion, but also find the strength to sacrifice themselves for others and make heroic gestures that a man is capable of making only in war; in The Wings (Krila) there is a range of phenomena from grotesque and horror to visions that war pilots experience while observing the skies. Finally, the novel The Sixth Day (Dan šesti) tells a brilliant story of war and peace, of the everlasting cycle of birth and death on the earth. The literature that was created in the years immediately following the Great War is characterized by the motifs of disappointment, disaster and revulsion for the forces of destruction. It doubts the ethical and humanistic values. The literature calls into question the social progress and the ability of history to give answers to the questions about the meaning of life and of the world.",
publisher = "Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd",
journal = "Kultura",
title = "Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu, The trauma of the Great War in the Serbian avangard novel",
pages = "132-121",
number = "172",
doi = "10.5937/kultura2172121P",
url = "conv_188"
}
Petrović, P.. (2021). Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu. in Kultura
Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd.(172), 121-132.
https://doi.org/10.5937/kultura2172121P
conv_188
Petrović P. Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu. in Kultura. 2021;(172):121-132.
doi:10.5937/kultura2172121P
conv_188 .
Petrović, Predrag, "Traume Velikog rata u srpskom avangardnom romanu" in Kultura, no. 172 (2021):121-132,
https://doi.org/10.5937/kultura2172121P .,
conv_188 .

Хришћанска религиозност у модерној српској поезији

Petrović, Predrag

(Београд : Филолошки факултет, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2020
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1369
AB  - Током двадесетог века српска поезија била је у интензивном дијалогу
са хришћанском религијом, мотивима и симболима. У првој половини века
хришћанска духовност изразита је у поезији Јована Дучића и Момчила
Настасијевића. У Настасијевићевим лирским циклусима чести су мотиви
из „Откровења Јовановог” и позивање на хришћанску етику. Дучићева
збирка „Лирика” (1943) отпочиње песниковим обраћањем Богу што је
полазиште за спознају величине и трагизма људског постојања. Обнова
молитвеног тона у поезији након Другог светског рата наступиће у збирци Десанке Максимовић „Тражим помиловање” (1964). Поетичка сума
и врхунац хришћанске религиозности у српској књижевности прошлога
века налазимо у књизи „Четири канона” (1996) Ивана В. Лалића у којој
се посебно апострофира фигура Богородице
PB  - Београд : Филолошки факултет
T2  - Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор
T1  - Хришћанска религиозност у модерној српској поезији
EP  - 112
SP  - 97
VL  - 86
DO  - 10.2298/PKJIF2086097P
UR  - conv_2720
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2020",
abstract = "Током двадесетог века српска поезија била је у интензивном дијалогу
са хришћанском религијом, мотивима и симболима. У првој половини века
хришћанска духовност изразита је у поезији Јована Дучића и Момчила
Настасијевића. У Настасијевићевим лирским циклусима чести су мотиви
из „Откровења Јовановог” и позивање на хришћанску етику. Дучићева
збирка „Лирика” (1943) отпочиње песниковим обраћањем Богу што је
полазиште за спознају величине и трагизма људског постојања. Обнова
молитвеног тона у поезији након Другог светског рата наступиће у збирци Десанке Максимовић „Тражим помиловање” (1964). Поетичка сума
и врхунац хришћанске религиозности у српској књижевности прошлога
века налазимо у књизи „Четири канона” (1996) Ивана В. Лалића у којој
се посебно апострофира фигура Богородице",
publisher = "Београд : Филолошки факултет",
journal = "Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор",
title = "Хришћанска религиозност у модерној српској поезији",
pages = "112-97",
volume = "86",
doi = "10.2298/PKJIF2086097P",
url = "conv_2720"
}
Petrović, P.. (2020). Хришћанска религиозност у модерној српској поезији. in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор
Београд : Филолошки факултет., 86, 97-112.
https://doi.org/10.2298/PKJIF2086097P
conv_2720
Petrović P. Хришћанска религиозност у модерној српској поезији. in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор. 2020;86:97-112.
doi:10.2298/PKJIF2086097P
conv_2720 .
Petrović, Predrag, "Хришћанска религиозност у модерној српској поезији" in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор, 86 (2020):97-112,
https://doi.org/10.2298/PKJIF2086097P .,
conv_2720 .

Растко Петровић и америчка култура

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2020
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1364
AB  - Рад је посвећен позном стваралаштву Растка Петровића насталом за време његовог живота и рада у Сједињеним Државама.
Као и бројни српски књижевници прве половине прошлог века и
Петровић је био у дипломатској служби. Након неколико година
које је провео у посланству у Риму, Растко је новембра 1935. године стигао у Сједињене Државе где ће радити у југословенским
конзулатима у Чикагу и Њујорку а потом као отправник послова
у Вашингтону. У Америци Растко Петровић наставља свој књижевни рад и уметничка интересовања. У Растковим остварењима
насталим у Америци – у другом делу романа Дан шести и у кратким документарним филмовима које је снимао, преовладавају слике и доживљаји природе у којој је овај аутор носталгично налазио
нешто што га је подсећало на завичај у Србији. Визије природе у
другом делу Дана шестог заправо су вишеструко посредоване симболима и знањима који су произведени културом, првенствено
америчком историјом, традицијом и књижевношћу.
AB  - As many other Serbian writers from the beginning of the last century, Rastko Petrovic
was also a diplomat. After spending several years in Yugoslavian embassy in Rome, in
November 1935. Rastko came to United States, where he worked in consulates in Chicago
and New York, and then in the embassy in Washington, where he was Charge d’Affaires.
Rastko Petrovic continues to build his literary opus and artistic interests in America. His
most significant work was the second volume of his novel Day sixth. Main character of
the novel Migrations by Milosh Crnjanski, Vuk Isakovich, dreams of the magnificent
russian steppes through which he will ride horses and live a free and authentic life. The
hero of Rastko Petrovic’s novel finds such happiness in land-scapes of America, far away
from war torn Europe. While writing the second part of the novel Day sixth, Rastko Petrovic
beggins to show great interest in expressive possibilities of another art form – movie. From
spring to late autumn of 1939, Rastko made several short amateur documentary films
with his camera. The value of this footage is documentary rather than artistic. However,
the fact that their author is a great writer, certainly adds to their importance. These films
represent some of Rastko’s interests that are important for understanding his literary
opus. Since his arrival to America, Rastko became interested in customs, dances and
songs of Native Americans. Just like before, when he wrote about folk customs of eastern
and western Serbia and about ritual dances of African natives, in America Rastko directed
his interests to studying life and traditions of Native Americans.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Растко Петровић и америчка култура
EP  - 835
IS  - 3
SP  - 815
VL  - 68
DO  - 10.18485/ms_zmskij.2020.68.3.4
UR  - conv_2721
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2020",
abstract = "Рад је посвећен позном стваралаштву Растка Петровића насталом за време његовог живота и рада у Сједињеним Државама.
Као и бројни српски књижевници прве половине прошлог века и
Петровић је био у дипломатској служби. Након неколико година
које је провео у посланству у Риму, Растко је новембра 1935. године стигао у Сједињене Државе где ће радити у југословенским
конзулатима у Чикагу и Њујорку а потом као отправник послова
у Вашингтону. У Америци Растко Петровић наставља свој књижевни рад и уметничка интересовања. У Растковим остварењима
насталим у Америци – у другом делу романа Дан шести и у кратким документарним филмовима које је снимао, преовладавају слике и доживљаји природе у којој је овај аутор носталгично налазио
нешто што га је подсећало на завичај у Србији. Визије природе у
другом делу Дана шестог заправо су вишеструко посредоване симболима и знањима који су произведени културом, првенствено
америчком историјом, традицијом и књижевношћу., As many other Serbian writers from the beginning of the last century, Rastko Petrovic
was also a diplomat. After spending several years in Yugoslavian embassy in Rome, in
November 1935. Rastko came to United States, where he worked in consulates in Chicago
and New York, and then in the embassy in Washington, where he was Charge d’Affaires.
Rastko Petrovic continues to build his literary opus and artistic interests in America. His
most significant work was the second volume of his novel Day sixth. Main character of
the novel Migrations by Milosh Crnjanski, Vuk Isakovich, dreams of the magnificent
russian steppes through which he will ride horses and live a free and authentic life. The
hero of Rastko Petrovic’s novel finds such happiness in land-scapes of America, far away
from war torn Europe. While writing the second part of the novel Day sixth, Rastko Petrovic
beggins to show great interest in expressive possibilities of another art form – movie. From
spring to late autumn of 1939, Rastko made several short amateur documentary films
with his camera. The value of this footage is documentary rather than artistic. However,
the fact that their author is a great writer, certainly adds to their importance. These films
represent some of Rastko’s interests that are important for understanding his literary
opus. Since his arrival to America, Rastko became interested in customs, dances and
songs of Native Americans. Just like before, when he wrote about folk customs of eastern
and western Serbia and about ritual dances of African natives, in America Rastko directed
his interests to studying life and traditions of Native Americans.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Растко Петровић и америчка култура",
pages = "835-815",
number = "3",
volume = "68",
doi = "10.18485/ms_zmskij.2020.68.3.4",
url = "conv_2721"
}
Petrović, P.. (2020). Растко Петровић и америчка култура. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 68(3), 815-835.
https://doi.org/10.18485/ms_zmskij.2020.68.3.4
conv_2721
Petrović P. Растко Петровић и америчка култура. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2020;68(3):815-835.
doi:10.18485/ms_zmskij.2020.68.3.4
conv_2721 .
Petrović, Predrag, "Растко Петровић и америчка култура" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 68, no. 3 (2020):815-835,
https://doi.org/10.18485/ms_zmskij.2020.68.3.4 .,
conv_2721 .

Станковићев роман о лепоти

Petrović, Predrag

(Београд : Друштво за српски језик и књижевност, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2020
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1370
AB  - Нечиста крв уметнички је врхунац интересовања дотадашњег српског романа за судбину жена које више нису епизодни или споредни него главни ликови. Станковићево приповедање, као никад до тада у нашој прози, доводи у фокус питања еротике и сексуалности,
односа тела и идентитета те нелагодности појединца у култури. Софка се у роману суочава
не само са неминовном пролазношћу физичке лепоте и младости него и са универзалном
неостварљивошћу жеља и снова, што ће бити велика тема српског модернистичког романа,
поготову остварења Милоша Црњанског или Меше Селимовића. По томе колико су њен
идентитет и самосвест битно одређени спознајом и доживљaјем властитог тела као лепог и
изузетног, Софка је јединствена јунакиња у нашој прози
PB  - Београд : Друштво за српски језик и књижевност
T2  - Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
T1  - Станковићев роман о лепоти
EP  - 40
IS  - 1
SP  - 27
VL  - 67
DO  - 10.18485/kij.2020.67.1.3
UR  - conv_2725
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2020",
abstract = "Нечиста крв уметнички је врхунац интересовања дотадашњег српског романа за судбину жена које више нису епизодни или споредни него главни ликови. Станковићево приповедање, као никад до тада у нашој прози, доводи у фокус питања еротике и сексуалности,
односа тела и идентитета те нелагодности појединца у култури. Софка се у роману суочава
не само са неминовном пролазношћу физичке лепоте и младости него и са универзалном
неостварљивошћу жеља и снова, што ће бити велика тема српског модернистичког романа,
поготову остварења Милоша Црњанског или Меше Селимовића. По томе колико су њен
идентитет и самосвест битно одређени спознајом и доживљaјем властитог тела као лепог и
изузетног, Софка је јединствена јунакиња у нашој прози",
publisher = "Београд : Друштво за српски језик и књижевност",
journal = "Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност",
title = "Станковићев роман о лепоти",
pages = "40-27",
number = "1",
volume = "67",
doi = "10.18485/kij.2020.67.1.3",
url = "conv_2725"
}
Petrović, P.. (2020). Станковићев роман о лепоти. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
Београд : Друштво за српски језик и књижевност., 67(1), 27-40.
https://doi.org/10.18485/kij.2020.67.1.3
conv_2725
Petrović P. Станковићев роман о лепоти. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност. 2020;67(1):27-40.
doi:10.18485/kij.2020.67.1.3
conv_2725 .
Petrović, Predrag, "Станковићев роман о лепоти" in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност, 67, no. 1 (2020):27-40,
https://doi.org/10.18485/kij.2020.67.1.3 .,
conv_2725 .

О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић

Petrović, Predrag

(Београд : Друштво за српски језик и књижевност, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2019
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1278
AB  - Пред слутњом смрти песнички субјекат у позним остварењима Десанке Максимовић  има потребу да сачини интимне, лирске каталоге онога што треба и вреди запамтити из протеклог живота. Врхунац сучељавања памћења и смрти у поезији Десанке Максимовић одвија се у збиркама Међаши сећања (1983) и Памтићу све (1988). У преплету исконског лиризма и песничких рефлексија позно стваралаштво ове ауторке указује се не само као песничко сабирање успомена него и аутопоетичка запитаност о могућностима језика да се суочи са оним последњим изазовом, са самом смрћу. У таквој, граничној ситуацији поезије и живота песникиња спасоносно упориште налази у лирском призивању сени својих књижевних сапутника – Исидоре Секулић, Јована Дучића, Бранка Ћопића, Никите Станескуа. То јој даје веру да поезија, ако већ не може да победи смрт, ипак има моћ да свог творца, као и читаоца, измести у простор духовности која надилази овоземаљске мере пролазности.
PB  - Београд : Друштво за српски језик и књижевност
T2  - Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
T1  - О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић
EP  - 56
IS  - 1
SP  - 47
VL  - 66
DO  - 10.18485/kij.2019.66.1.4
UR  - conv_2723
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2019",
abstract = "Пред слутњом смрти песнички субјекат у позним остварењима Десанке Максимовић  има потребу да сачини интимне, лирске каталоге онога што треба и вреди запамтити из протеклог живота. Врхунац сучељавања памћења и смрти у поезији Десанке Максимовић одвија се у збиркама Међаши сећања (1983) и Памтићу све (1988). У преплету исконског лиризма и песничких рефлексија позно стваралаштво ове ауторке указује се не само као песничко сабирање успомена него и аутопоетичка запитаност о могућностима језика да се суочи са оним последњим изазовом, са самом смрћу. У таквој, граничној ситуацији поезије и живота песникиња спасоносно упориште налази у лирском призивању сени својих књижевних сапутника – Исидоре Секулић, Јована Дучића, Бранка Ћопића, Никите Станескуа. То јој даје веру да поезија, ако већ не може да победи смрт, ипак има моћ да свог творца, као и читаоца, измести у простор духовности која надилази овоземаљске мере пролазности.",
publisher = "Београд : Друштво за српски језик и књижевност",
journal = "Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност",
title = "О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић",
pages = "56-47",
number = "1",
volume = "66",
doi = "10.18485/kij.2019.66.1.4",
url = "conv_2723"
}
Petrović, P.. (2019). О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
Београд : Друштво за српски језик и књижевност., 66(1), 47-56.
https://doi.org/10.18485/kij.2019.66.1.4
conv_2723
Petrović P. О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност. 2019;66(1):47-56.
doi:10.18485/kij.2019.66.1.4
conv_2723 .
Petrović, Predrag, "О поезији и памћењу: позна лирика Десанке Максимовић" in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност, 66, no. 1 (2019):47-56,
https://doi.org/10.18485/kij.2019.66.1.4 .,
conv_2723 .

Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића

Petrović, Predrag

(Београд : Друштво за српски језик и књижевност, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2019
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1287
AB  - У раду се разматра избор песника и песама који је Богдан Поповић начинио у „Трећем
добу” Антологије новије српске лирике. У овој целини нашли су се најмлађи песници, рођени на измаку седамдесетих и током осамдесетих година деветнаестог века. Да би одредио
поетику тога доба, које отварају песме Милана Ћурчина „Пустите ме како ја хоћу!” и „На
странпутици”, Поповић користи појам неоварварство, што је сасвим блиско термину фовизам који је током прве деценије двадесетога века добио легитимитет у сликарству. У завршној целини Антологије новије српске лирике Богдан Поповић се показао као аутор отворен
за песничке гласове младих стваралаца.
PB  - Београд : Друштво за српски језик и књижевност
T2  - Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
T1  - Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића
EP  - 279
IS  - 2
SP  - 269
VL  - 66
DO  - 10.18485/kij.2019.66.2.2
UR  - conv_2724
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2019",
abstract = "У раду се разматра избор песника и песама који је Богдан Поповић начинио у „Трећем
добу” Антологије новије српске лирике. У овој целини нашли су се најмлађи песници, рођени на измаку седамдесетих и током осамдесетих година деветнаестог века. Да би одредио
поетику тога доба, које отварају песме Милана Ћурчина „Пустите ме како ја хоћу!” и „На
странпутици”, Поповић користи појам неоварварство, што је сасвим блиско термину фовизам који је током прве деценије двадесетога века добио легитимитет у сликарству. У завршној целини Антологије новије српске лирике Богдан Поповић се показао као аутор отворен
за песничке гласове младих стваралаца.",
publisher = "Београд : Друштво за српски језик и књижевност",
journal = "Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност",
title = "Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића",
pages = "279-269",
number = "2",
volume = "66",
doi = "10.18485/kij.2019.66.2.2",
url = "conv_2724"
}
Petrović, P.. (2019). Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност
Београд : Друштво за српски језик и књижевност., 66(2), 269-279.
https://doi.org/10.18485/kij.2019.66.2.2
conv_2724
Petrović P. Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића. in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност. 2019;66(2):269-279.
doi:10.18485/kij.2019.66.2.2
conv_2724 .
Petrović, Predrag, "Пустите ме како ја хоћу: о трећем добу у антологији Богдана Поповића" in Књижевност и језик : часопис Друштва за српскохрватски језик и књижевност, 66, no. 2 (2019):269-279,
https://doi.org/10.18485/kij.2019.66.2.2 .,
conv_2724 .

Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2018
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1160
AB  - Са подједнаком књижевном компетенцијом и ванредним стилским умећем Новица Петковић писао је о свим уметничким изразима и облицима српског стиха: од народне поезије, преко Његоша
и српских романтичара, потом авангардиста и модерниста, до савремених песника с краја прошлога века. Петковићеве књиге у
распону од Артикулације песме (1968) до постхумно објављене На
извору живе воде (2010) представљају својеврсну историју српског
песништва, модерно и оригинално теоријски засновану. Изванрeдни херменетучки дар за откривање тајне запретене у мелодији и
значењу језика поезије и облика стиха водио је Новицу Петковића
ка расветљавању различитих смисаоних димензија наше културе
и традиције, првенствено мита и фолклора. Пишући о авангардној
поезији Петковић посебну пажњу посвећује феномену језичке грешке у поезији која открива дубље промене у моделовању слике
света у књижевности.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије
EP  - 860
IS  - 3
SP  - 851
VL  - 66
UR  - conv_2719
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2018",
abstract = "Са подједнаком књижевном компетенцијом и ванредним стилским умећем Новица Петковић писао је о свим уметничким изразима и облицима српског стиха: од народне поезије, преко Његоша
и српских романтичара, потом авангардиста и модерниста, до савремених песника с краја прошлога века. Петковићеве књиге у
распону од Артикулације песме (1968) до постхумно објављене На
извору живе воде (2010) представљају својеврсну историју српског
песништва, модерно и оригинално теоријски засновану. Изванрeдни херменетучки дар за откривање тајне запретене у мелодији и
значењу језика поезије и облика стиха водио је Новицу Петковића
ка расветљавању различитих смисаоних димензија наше културе
и традиције, првенствено мита и фолклора. Пишући о авангардној
поезији Петковић посебну пажњу посвећује феномену језичке грешке у поезији која открива дубље промене у моделовању слике
света у књижевности.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије",
pages = "860-851",
number = "3",
volume = "66",
url = "conv_2719"
}
Petrović, P.. (2018). Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 66(3), 851-860.
conv_2719
Petrović P. Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2018;66(3):851-860.
conv_2719 .
Petrović, Predrag, "Посвећеност језичком бићу: Новица Петковић као тумач српске поезије" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 66, no. 3 (2018):851-860,
conv_2719 .

Слика Византије у српским авангардним путописима

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2016
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1023
AB  - У раду се анализира како се у путописима Станислава Кракова, Станислава Винавера, Милоша Црњанског и Растка Петровића
успоставља слика Византије и њеног културног наслеђа. За сваког
од ових авангардних аутора Византија постаје симбол спрам кога
се оцртава поетички, политички и историјски идентитет у годинама након Првог светског рата. Најзначајнији књижевници и путописци тога доба доживљавају Византију као део властитe духовности што иницира низ питања о уметничком трајању и континуитету.
Византија се у авангарди указује и као полазиште за критику евроцентризма, тачније западноевропске културе која толико дугује
византијском наслеђу али то углавном не жели да призна.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Слика Византије у српским авангардним путописима
EP  - 115
IS  - 1
SP  - 103
VL  - 64
UR  - conv_2753
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2016",
abstract = "У раду се анализира како се у путописима Станислава Кракова, Станислава Винавера, Милоша Црњанског и Растка Петровића
успоставља слика Византије и њеног културног наслеђа. За сваког
од ових авангардних аутора Византија постаје симбол спрам кога
се оцртава поетички, политички и историјски идентитет у годинама након Првог светског рата. Најзначајнији књижевници и путописци тога доба доживљавају Византију као део властитe духовности што иницира низ питања о уметничком трајању и континуитету.
Византија се у авангарди указује и као полазиште за критику евроцентризма, тачније западноевропске културе која толико дугује
византијском наслеђу али то углавном не жели да призна.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Слика Византије у српским авангардним путописима",
pages = "115-103",
number = "1",
volume = "64",
url = "conv_2753"
}
Petrović, P.. (2016). Слика Византије у српским авангардним путописима. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 64(1), 103-115.
conv_2753
Petrović P. Слика Византије у српским авангардним путописима. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2016;64(1):103-115.
conv_2753 .
Petrović, Predrag, "Слика Византије у српским авангардним путописима" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 64, no. 1 (2016):103-115,
conv_2753 .

Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2014
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/943
AB  - У приближно исто време, тридесетих година прошлог века,
аутори различитих теоријских приступа, Бенјамин, Брох и Бахтин,
истичу моменат полифонијске структуре романа у којој различити
гласови постају носици сукобљених идеолошких гледишта. У Деблиновом роману то су идеологије фашиста и комуниста, док се
животи романескних јунака одвијају као непрестани низ говорних
ситуација, односно жанрова. Старо одређење романа као грађанске
епопеје добија у причи о Францу Биберкопфу своје ново испуњење,
овога пута као малограђанска епопеја. Главни јунак Берлин Александерплаца херој је модерног доба у чијој метаморфози од преступника до помоћника портира у фабрици, Валтер Бенјамин види
последњи ступањ образовног романа, „сентимантално васпитање“
једног лопова. У тој „херојској“ метаморфози од бунтовника до новорођеног члана друштва који се мири са својом ситуацијим, има
тешке истине о модерном граду који суверено влада судбином појединца.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце
EP  - 741
IS  - 3
SP  - 727
VL  - 62
UR  - conv_2752
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2014",
abstract = "У приближно исто време, тридесетих година прошлог века,
аутори различитих теоријских приступа, Бенјамин, Брох и Бахтин,
истичу моменат полифонијске структуре романа у којој различити
гласови постају носици сукобљених идеолошких гледишта. У Деблиновом роману то су идеологије фашиста и комуниста, док се
животи романескних јунака одвијају као непрестани низ говорних
ситуација, односно жанрова. Старо одређење романа као грађанске
епопеје добија у причи о Францу Биберкопфу своје ново испуњење,
овога пута као малограђанска епопеја. Главни јунак Берлин Александерплаца херој је модерног доба у чијој метаморфози од преступника до помоћника портира у фабрици, Валтер Бенјамин види
последњи ступањ образовног романа, „сентимантално васпитање“
једног лопова. У тој „херојској“ метаморфози од бунтовника до новорођеног члана друштва који се мири са својом ситуацијим, има
тешке истине о модерном граду који суверено влада судбином појединца.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце",
pages = "741-727",
number = "3",
volume = "62",
url = "conv_2752"
}
Petrović, P.. (2014). Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 62(3), 727-741.
conv_2752
Petrović P. Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2014;62(3):727-741.
conv_2752 .
Petrović, Predrag, "Aвангардна политика књижевности: Бенјаминово читање Берлин Александерплаца и његове теоријске консеквенце" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 62, no. 3 (2014):727-741,
conv_2752 .

Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2013
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/827
AB  - U radu se ispituje eksplicitna poetika Rastka Petrovića, posvećena pitanjima modernog slikarstva, književnosti i, posebno, romana. Petrovićevi eseji grupišu se oko njegovih romana. Dok se u likovnim kritikama i studijama o folklornom stvaralaštvu iz prve polovine dvadesetih godina prošloga veka ekspliciraju poetička pitanja vezana za Burlesku gospodina Peruna boga groma, dotle tekstovi o evropskom romanu s početka tridesetih godina stoje u dosluhu sa poetičkim vidokrugom Dana šestog. Među modernističkim romanima Rastkovu pažnju najviše su privukla dela enciklopedijskog zamaha, na prvom mestu Džojsov Uliks.
AB  - The paper investigates explicit peotics of Rastko Petrović dedicated to the issues of modern painting, literature and, in particular, novel. Petrović's essays are grouped around his novels. While the fine-art criticism and studies about folklore creations from the first half of the 1920s explicate poetic questions related to Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (Burlesque of the Lord Perun, God of Thunder), the texts about European novel from the beginning of the 1930s correlate with the poetic horizon of Dana šestog (On the Sixth Day). Among the modernist novels, Rastko's atten­tion was drawn precisely by the works of the encyclopedic poetics, in the first place by Joyce's Ulysses. While in the poetics of Ivo Andrić and Miloš Crnjanski one can talk about the meaning of human existence which is formed in the entirety of the historical and social events, Rastko Petrović both as a novelist and as an interpreter of novels was obsessed with much wider dimensions - the cosmic one, which is an area of incessant interrelation between matter and energy, and the metaphysical one, which is in the sign of immeasurable mythical and spiritual forces.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića
T1  - What is novel to be fed with? Poetic views of Rastko Petrović
EP  - 191
IS  - 1
SP  - 175
VL  - 61
UR  - conv_825
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2013",
abstract = "U radu se ispituje eksplicitna poetika Rastka Petrovića, posvećena pitanjima modernog slikarstva, književnosti i, posebno, romana. Petrovićevi eseji grupišu se oko njegovih romana. Dok se u likovnim kritikama i studijama o folklornom stvaralaštvu iz prve polovine dvadesetih godina prošloga veka ekspliciraju poetička pitanja vezana za Burlesku gospodina Peruna boga groma, dotle tekstovi o evropskom romanu s početka tridesetih godina stoje u dosluhu sa poetičkim vidokrugom Dana šestog. Među modernističkim romanima Rastkovu pažnju najviše su privukla dela enciklopedijskog zamaha, na prvom mestu Džojsov Uliks., The paper investigates explicit peotics of Rastko Petrović dedicated to the issues of modern painting, literature and, in particular, novel. Petrović's essays are grouped around his novels. While the fine-art criticism and studies about folklore creations from the first half of the 1920s explicate poetic questions related to Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (Burlesque of the Lord Perun, God of Thunder), the texts about European novel from the beginning of the 1930s correlate with the poetic horizon of Dana šestog (On the Sixth Day). Among the modernist novels, Rastko's atten­tion was drawn precisely by the works of the encyclopedic poetics, in the first place by Joyce's Ulysses. While in the poetics of Ivo Andrić and Miloš Crnjanski one can talk about the meaning of human existence which is formed in the entirety of the historical and social events, Rastko Petrović both as a novelist and as an interpreter of novels was obsessed with much wider dimensions - the cosmic one, which is an area of incessant interrelation between matter and energy, and the metaphysical one, which is in the sign of immeasurable mythical and spiritual forces.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića, What is novel to be fed with? Poetic views of Rastko Petrović",
pages = "191-175",
number = "1",
volume = "61",
url = "conv_825"
}
Petrović, P.. (2013). Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 61(1), 175-191.
conv_825
Petrović P. Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2013;61(1):175-191.
conv_825 .
Petrović, Predrag, "Čime nahraniti roman? Poetički pogledi Rastka Petrovića" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 61, no. 1 (2013):175-191,
conv_825 .

Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића

Petrović, Predrag

(Нови Сад : Матица српска, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2013
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/807
AB  - У раду се испитује експлицитна поетика Растка Петровића,
посвећена питањима модерног сликарства, књижевности и, посебно, романа. Петровићеви есеји групишу се око његових романа.
Док се у ликовним критикама и студијама о фолклорном стваралаштву из прве половине двадесетих година прошлога века експлицирају поетичка питања везана за Бурлеску господина Перуна
бога грома, дотле текстови о европском роману с почетка тридесетих година стоје у дослуху са поетичким видокругом Дана шестог. Међу модернистичким романима Расткову пажњу највише су
привукла дела енциклопедијског замаха, на првом месту Џојсов
Уликс.
AB  - The paper investigates explicit peotics of Rastko Petrović dedicated to the issues
of modern painting, literature and, in particular, novel. Petrović’s essays are grouped
around his novels. While the fine-art criticism and studies about folklore creations
from the first half of the 1920s explicate poetic questions related to Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (Burlesque of the Lord Perun, God of Thunder), the texts
about European novel from the beginning of the 1930s correlate with the poetic horizon of Dana šestog (On the Sixth Day). Among the modernist novels, Rastko’s attention was drawn precisely by the works of the encyclopedic poetics, in the first place by
Joyce’s Ulysses. While in hte poetics of Ivo Andrić and Miloš Crnjanski one can talk
about the meaning of human ecistence whicj is formed in the entirety of the historical
and social events, Rastko Petrović both as a novelist and as an interpreter of novels was
obsessed with much wider dimensions – the cosmic one, which is an area of incessant
interrelation between matter and energy, and the metaphysical one, which is in the sign
of immeasurable mythical and spritual forces.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за књижевност и језик
T1  - Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића
EP  - 193
IS  - 1
SP  - 175
VL  - 61
UR  - conv_2743
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2013",
abstract = "У раду се испитује експлицитна поетика Растка Петровића,
посвећена питањима модерног сликарства, књижевности и, посебно, романа. Петровићеви есеји групишу се око његових романа.
Док се у ликовним критикама и студијама о фолклорном стваралаштву из прве половине двадесетих година прошлога века експлицирају поетичка питања везана за Бурлеску господина Перуна
бога грома, дотле текстови о европском роману с почетка тридесетих година стоје у дослуху са поетичким видокругом Дана шестог. Међу модернистичким романима Расткову пажњу највише су
привукла дела енциклопедијског замаха, на првом месту Џојсов
Уликс., The paper investigates explicit peotics of Rastko Petrović dedicated to the issues
of modern painting, literature and, in particular, novel. Petrović’s essays are grouped
around his novels. While the fine-art criticism and studies about folklore creations
from the first half of the 1920s explicate poetic questions related to Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (Burlesque of the Lord Perun, God of Thunder), the texts
about European novel from the beginning of the 1930s correlate with the poetic horizon of Dana šestog (On the Sixth Day). Among the modernist novels, Rastko’s attention was drawn precisely by the works of the encyclopedic poetics, in the first place by
Joyce’s Ulysses. While in hte poetics of Ivo Andrić and Miloš Crnjanski one can talk
about the meaning of human ecistence whicj is formed in the entirety of the historical
and social events, Rastko Petrović both as a novelist and as an interpreter of novels was
obsessed with much wider dimensions – the cosmic one, which is an area of incessant
interrelation between matter and energy, and the metaphysical one, which is in the sign
of immeasurable mythical and spritual forces.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за књижевност и језик",
title = "Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића",
pages = "193-175",
number = "1",
volume = "61",
url = "conv_2743"
}
Petrović, P.. (2013). Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића. in Зборник Матице српске за књижевност и језик
Нови Сад : Матица српска., 61(1), 175-193.
conv_2743
Petrović P. Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића. in Зборник Матице српске за књижевност и језик. 2013;61(1):175-193.
conv_2743 .
Petrović, Predrag, "Чиме нахранити роман? Поетички погледи Растка Петровића" in Зборник Матице српске за књижевност и језик, 61, no. 1 (2013):175-193,
conv_2743 .

Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића

Petrović, Predrag

(Универзитет у Београду, Филолошки факултет, 2012)

TY  - THES
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2012
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=239
UR  - https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/4012
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:5508/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=43507215
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/8
AB  - Романи Растка Петровића до сада нису били предмет целовитог и систематског проучавања и овом раду се анализирају их из перспективе њиховог доминатног иманентнопетичког начела – енциклопедичности. Најпре се отвора питање теоријског одређења енциколедијског модела у европској књижевности, понајпре у роману, преиспитивањем ставове аутора који су се бавили овом темом (Умберто Еко, Нортроп Фрај, Михаил Бахтин, Валтер Бенјамин, и други). Затим се детаљније анализирају Расткови романи – Бурлеска Господина Перуна Бога Грома (1921), Са силама немерљивим (1927), Људи говоре (1931) и Дан шест (објављен постхумно 1961). Полазиште за нализу успостваља се и у есејима Растка Петровића у којима су експлицирани његови аутопоетички ставови о природи модерног романа и о енциклопедичности као о поетичком начелу. Рад се бави и аспектима Петровићевих романа у компаративном контексту. Уочавају се приповедачких и поетичких блискости са романима који су настајали у приближно исто време (остварења Џемса Џојса, Алфреда Деблина, Вирџиније Вулф и Олдоса Хакслија). Показује се како авангардни романи Растка Петровића стоје у вези са најзначајнијим енциклопедијским остварењима српског постмодернизма, првенствено романима Данила Киша и Милорада Павића. Рад доказује колико су Петровићева поетика важна за генезу романескног жанра у модерној српској књижевности, као и то да је енциклопедијска нартивна стратегија, која се везује углавном за постмодрене романе, заправо је први пут код нас поетички самосвесно развијена у делу Растка Петровића.
AB  - Novels Rastka Petrovic had not been the subject of a comprehensive and systematic study of this paper and analyze them from the perspective of their dominant imanentnopetičkog principles - encyklopedism. First open the question of theoretical determination encikoledijskog models in European literature, notably in the novel, by reviewing the positions that dealt with this topic(Umberto Eco, Northrop Frye, Mikhail Bakhtin, Walter Benjamin and others). It will then be further analyzed Petrovic novels – Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (1921), Sa silama nemerljivim (1927), Ljudu govore (1931) and Dan šesti (published in 1961). The starting point for uspostvalja ism and in essays Rastka Petrovic which are explicit autopoetički his views on the nature of the modern novel and the encyklopedism as a poetic work deals with general aspects and Petrović's novel in a comparative context. Observed the storytelling and poetic intimacy with novels that have occurred at about the same time (works by James Joyce, Alfred Deblin, Virginija Vulf and Aldous Huxley). It is shown how the avant-garde novels Rastka Petrovic are associated with major encyclopedic works Serbian postmodernism, primarily novels Danilo Kis and Milorad Pavic. The paper shows how the poetics Petrovic important for the genesis of the novel genre in modern Serbian literature, and that is encyclopedic nartivna strategy, which is mainly to postmodrene novels, actually, for the first time in self-consciously poetic developed in part Rastka Petrovic.
PB  - Универзитет у Београду, Филолошки факултет
T2  - Универзитет у Београду
T1  - Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића
T1  - The encyclopedism as a poetical model Rastko Petrović's novels
UR  - t-5294
ER  - 
@phdthesis{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2012",
abstract = "Романи Растка Петровића до сада нису били предмет целовитог и систематског проучавања и овом раду се анализирају их из перспективе њиховог доминатног иманентнопетичког начела – енциклопедичности. Најпре се отвора питање теоријског одређења енциколедијског модела у европској књижевности, понајпре у роману, преиспитивањем ставове аутора који су се бавили овом темом (Умберто Еко, Нортроп Фрај, Михаил Бахтин, Валтер Бенјамин, и други). Затим се детаљније анализирају Расткови романи – Бурлеска Господина Перуна Бога Грома (1921), Са силама немерљивим (1927), Људи говоре (1931) и Дан шест (објављен постхумно 1961). Полазиште за нализу успостваља се и у есејима Растка Петровића у којима су експлицирани његови аутопоетички ставови о природи модерног романа и о енциклопедичности као о поетичком начелу. Рад се бави и аспектима Петровићевих романа у компаративном контексту. Уочавају се приповедачких и поетичких блискости са романима који су настајали у приближно исто време (остварења Џемса Џојса, Алфреда Деблина, Вирџиније Вулф и Олдоса Хакслија). Показује се како авангардни романи Растка Петровића стоје у вези са најзначајнијим енциклопедијским остварењима српског постмодернизма, првенствено романима Данила Киша и Милорада Павића. Рад доказује колико су Петровићева поетика важна за генезу романескног жанра у модерној српској књижевности, као и то да је енциклопедијска нартивна стратегија, која се везује углавном за постмодрене романе, заправо је први пут код нас поетички самосвесно развијена у делу Растка Петровића., Novels Rastka Petrovic had not been the subject of a comprehensive and systematic study of this paper and analyze them from the perspective of their dominant imanentnopetičkog principles - encyklopedism. First open the question of theoretical determination encikoledijskog models in European literature, notably in the novel, by reviewing the positions that dealt with this topic(Umberto Eco, Northrop Frye, Mikhail Bakhtin, Walter Benjamin and others). It will then be further analyzed Petrovic novels – Burleska Gospodina Peruna Boga Groma (1921), Sa silama nemerljivim (1927), Ljudu govore (1931) and Dan šesti (published in 1961). The starting point for uspostvalja ism and in essays Rastka Petrovic which are explicit autopoetički his views on the nature of the modern novel and the encyklopedism as a poetic work deals with general aspects and Petrović's novel in a comparative context. Observed the storytelling and poetic intimacy with novels that have occurred at about the same time (works by James Joyce, Alfred Deblin, Virginija Vulf and Aldous Huxley). It is shown how the avant-garde novels Rastka Petrovic are associated with major encyclopedic works Serbian postmodernism, primarily novels Danilo Kis and Milorad Pavic. The paper shows how the poetics Petrovic important for the genesis of the novel genre in modern Serbian literature, and that is encyclopedic nartivna strategy, which is mainly to postmodrene novels, actually, for the first time in self-consciously poetic developed in part Rastka Petrovic.",
publisher = "Универзитет у Београду, Филолошки факултет",
journal = "Универзитет у Београду",
title = "Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића, The encyclopedism as a poetical model Rastko Petrović's novels",
url = "t-5294"
}
Petrović, P.. (2012). Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића. in Универзитет у Београду
Универзитет у Београду, Филолошки факултет..
t-5294
Petrović P. Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића. in Универзитет у Београду. 2012;.
t-5294 .
Petrović, Predrag, "Енциклопедичност као поетички модел романа Растка Петровића" in Универзитет у Београду (2012),
t-5294 .

Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.)

Petrović, Predrag

(Београд : Институт за књижевност и уметност, 2010)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2010
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/536
PB  - Београд : Институт за књижевност и уметност
T2  - Књижевна историја
T1  - Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.)
EP  - 686
IS  - 142
SP  - 683
VL  - 42
UR  - conv_332
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2010",
publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност",
journal = "Књижевна историја",
title = "Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.)",
pages = "686-683",
number = "142",
volume = "42",
url = "conv_332"
}
Petrović, P.. (2010). Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.). in Књижевна историја
Београд : Институт за књижевност и уметност., 42(142), 683-686.
conv_332
Petrović P. Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.). in Књижевна историја. 2010;42(142):683-686.
conv_332 .
Petrović, Predrag, "Песник културе и апокалипсе. (Песништво и књижевна мисао Миодрага Павловића, Зборник радова, уредник Јован Делић, Институт за књижевност и уметност, Учитељски факултет, Београд, 2010, 586 стр.)" in Књижевна историја, 42, no. 142 (2010):683-686,
conv_332 .

Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча

Petrović, Predrag

(Београд : Институт за књижевност и уметност, 2007)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2007
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/377
AB  - Кратки роман Александра Вуча Корен вида (1928) специфично је надреалистичко остварење јер це разликује не само од реалистичког, односно предавангардног романа, већ и од надреалистичких прозних дела каква су Бретонова Нађа и Ристићев антироман Без мере. За разлику од Ристићевог, роман Корен еуда изражава другачију надреалистичку тенденцију - не ка теоријским, односно есејистичким разматрањима, него ка обликовању лирске прозе у чијој основи је развијена и необична песничка слика која це асоцијативно генерише у приповедачевој свести на граници између сна и јаве.
AB  - Aleksandar Vučo's short novel The Root of Sight (1928) represents a specific surrealist creation, for it differs not only from realistic, that is pre-avant-garde novels, but also from surrealist prose works such as Breton's Nadia and Ristić's antinovel No Bounds. As opposed to Ristić's novel The Root of Sight expresses a different surrealist tendency - not towards theoretical or essay-type analyses but towards shaping lyrical prose based on a developed and unusual poetic image generated associatively in the narrator's conscience, on the borderline between dream and reality.
PB  - Београд : Институт за књижевност и уметност
T2  - Књижевна историја
T1  - Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча
T1  - Surrealism and the novel: Aleksandar Vučo's the Root of sight
EP  - 513
IS  - 133
SP  - 503
VL  - 39
UR  - conv_309
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2007",
abstract = "Кратки роман Александра Вуча Корен вида (1928) специфично је надреалистичко остварење јер це разликује не само од реалистичког, односно предавангардног романа, већ и од надреалистичких прозних дела каква су Бретонова Нађа и Ристићев антироман Без мере. За разлику од Ристићевог, роман Корен еуда изражава другачију надреалистичку тенденцију - не ка теоријским, односно есејистичким разматрањима, него ка обликовању лирске прозе у чијој основи је развијена и необична песничка слика која це асоцијативно генерише у приповедачевој свести на граници између сна и јаве., Aleksandar Vučo's short novel The Root of Sight (1928) represents a specific surrealist creation, for it differs not only from realistic, that is pre-avant-garde novels, but also from surrealist prose works such as Breton's Nadia and Ristić's antinovel No Bounds. As opposed to Ristić's novel The Root of Sight expresses a different surrealist tendency - not towards theoretical or essay-type analyses but towards shaping lyrical prose based on a developed and unusual poetic image generated associatively in the narrator's conscience, on the borderline between dream and reality.",
publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност",
journal = "Књижевна историја",
title = "Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча, Surrealism and the novel: Aleksandar Vučo's the Root of sight",
pages = "513-503",
number = "133",
volume = "39",
url = "conv_309"
}
Petrović, P.. (2007). Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча. in Књижевна историја
Београд : Институт за књижевност и уметност., 39(133), 503-513.
conv_309
Petrović P. Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча. in Књижевна историја. 2007;39(133):503-513.
conv_309 .
Petrović, Predrag, "Надреализам и роман Корен вида Александра Вуча" in Књижевна историја, 39, no. 133 (2007):503-513,
conv_309 .

Авангарда или тријумф коперниканске естетике

Petrović, Predrag

(Београд : Институт за књижевност и уметност, 2006)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2006
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/333
AB  - Полазећи од променљивог односа између центра и периферије у структурама културе, књижевности, антропологије или историје, о коме су у новије доба писали аутори од Ничеа, Шпенглера, Тињанова, Бахтина до Дериде и Слотердијка, историјску авангарду аутор одређује као феномен великог и далекосежног децентрирања европске уметности у првим деценијама прошлог века. Под децентрирањем подразумева се превазилажење евроцентризма у култури и уметности старог континента интересовањем за далеке (афричке азијске или латиноамеричке) културе, али и занемарене или скрајнуте слојеве самог европског уметничког наслеђа (паганско, средњовековно, фолклорно) затим устукнуће логоцентризма пред продором интересовања за ирационално подсвесно и инфантилно; крах естетицизма због одбацивања традиционалних и канонизованих естетичких вредности, првенствено лепог, на чије место долазе ружно, гротескно, апсурдно, шокантно или трагикомично; потом промене у жанровском систему оспоравањем дотадашњих "централних" жанрова и њихових конвенција; дестабилизацију статуса субјекта и деструкцију традиционалног текста изостанком кохерентног и хармонизованог односа делова / фрагмената и целине, па до експериментисања у језику и поетички самосвесног поигравања са граматичким нормама.
AB  - In this paper the author provides a designation of the avant-garde in the art of the 1920's, taking as his starting point the changing relationship between the center and the periphery in the structures of culture, literature anthropology or history, dealt with by authors ranging from Nietzsche Spengler, Tinyanov and Bakhtin to Derrida and Sloterdijk. The avant-garde is viewed as a phenomenon consisting of a large-scale and far-reaching decentring of European art in the first decades of the 20th century. What is meant by decentring is the overcoming of Eurocentrism in the culture and art of Europe through developing an interest in far-away (African, Asian or Latin-American) cultures, but also in the neglected and marginalized strata of the (pagan, medieval, folklore) heritage of European art itself; then the retreat of logo centrism before the onslaught of an interest in the irrational, the subconscious and the infantile; the downfall of aestheticism on account of the rejection of traditional and canonized aesthetic values first of all that of the beautiful, whose place was taken over by the ugly grotesque, absurd, shocking or tragicomic; then the changes in the genre system brought about by a denial of the genre conventions existing until then; the destabilization of the status of the subject and the destruction of traditional text through a lack of a coherent and harmonizing relationship between the parts/ fragments and the whole, right down to language experiments and poetically self-conscious playing with grammatical norms.
PB  - Београд : Институт за књижевност и уметност
T2  - Књижевна историја
T1  - Авангарда или тријумф коперниканске естетике
T1  - The avant-garde or the triumph of Copernican aesthetics
EP  - 705
IS  - 130
SP  - 673
VL  - 38
UR  - conv_305
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2006",
abstract = "Полазећи од променљивог односа између центра и периферије у структурама културе, књижевности, антропологије или историје, о коме су у новије доба писали аутори од Ничеа, Шпенглера, Тињанова, Бахтина до Дериде и Слотердијка, историјску авангарду аутор одређује као феномен великог и далекосежног децентрирања европске уметности у првим деценијама прошлог века. Под децентрирањем подразумева се превазилажење евроцентризма у култури и уметности старог континента интересовањем за далеке (афричке азијске или латиноамеричке) културе, али и занемарене или скрајнуте слојеве самог европског уметничког наслеђа (паганско, средњовековно, фолклорно) затим устукнуће логоцентризма пред продором интересовања за ирационално подсвесно и инфантилно; крах естетицизма због одбацивања традиционалних и канонизованих естетичких вредности, првенствено лепог, на чије место долазе ружно, гротескно, апсурдно, шокантно или трагикомично; потом промене у жанровском систему оспоравањем дотадашњих "централних" жанрова и њихових конвенција; дестабилизацију статуса субјекта и деструкцију традиционалног текста изостанком кохерентног и хармонизованог односа делова / фрагмената и целине, па до експериментисања у језику и поетички самосвесног поигравања са граматичким нормама., In this paper the author provides a designation of the avant-garde in the art of the 1920's, taking as his starting point the changing relationship between the center and the periphery in the structures of culture, literature anthropology or history, dealt with by authors ranging from Nietzsche Spengler, Tinyanov and Bakhtin to Derrida and Sloterdijk. The avant-garde is viewed as a phenomenon consisting of a large-scale and far-reaching decentring of European art in the first decades of the 20th century. What is meant by decentring is the overcoming of Eurocentrism in the culture and art of Europe through developing an interest in far-away (African, Asian or Latin-American) cultures, but also in the neglected and marginalized strata of the (pagan, medieval, folklore) heritage of European art itself; then the retreat of logo centrism before the onslaught of an interest in the irrational, the subconscious and the infantile; the downfall of aestheticism on account of the rejection of traditional and canonized aesthetic values first of all that of the beautiful, whose place was taken over by the ugly grotesque, absurd, shocking or tragicomic; then the changes in the genre system brought about by a denial of the genre conventions existing until then; the destabilization of the status of the subject and the destruction of traditional text through a lack of a coherent and harmonizing relationship between the parts/ fragments and the whole, right down to language experiments and poetically self-conscious playing with grammatical norms.",
publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност",
journal = "Књижевна историја",
title = "Авангарда или тријумф коперниканске естетике, The avant-garde or the triumph of Copernican aesthetics",
pages = "705-673",
number = "130",
volume = "38",
url = "conv_305"
}
Petrović, P.. (2006). Авангарда или тријумф коперниканске естетике. in Књижевна историја
Београд : Институт за књижевност и уметност., 38(130), 673-705.
conv_305
Petrović P. Авангарда или тријумф коперниканске естетике. in Књижевна историја. 2006;38(130):673-705.
conv_305 .
Petrović, Predrag, "Авангарда или тријумф коперниканске естетике" in Књижевна историја, 38, no. 130 (2006):673-705,
conv_305 .

Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003

Petrović, Predrag

(Београд : Институт за књижевност и уметност, 2003)

TY  - JOUR
AU  - Petrović, Predrag
PY  - 2003
UR  - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/208
PB  - Београд : Институт за књижевност и уметност
T2  - Књижевна историја
T1  - Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003
EP  - 558
IS  - 120-121
SP  - 553
VL  - 35
UR  - conv_284
ER  - 
@article{
author = "Petrović, Predrag",
year = "2003",
publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност",
journal = "Књижевна историја",
title = "Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003",
pages = "558-553",
number = "120-121",
volume = "35",
url = "conv_284"
}
Petrović, P.. (2003). Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003. in Књижевна историја
Београд : Институт за књижевност и уметност., 35(120-121), 553-558.
conv_284
Petrović P. Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003. in Књижевна историја. 2003;35(120-121):553-558.
conv_284 .
Petrović, Predrag, "Kapitalno izdanje srpske književnosti - Sabrana dela Vladislava Petkovića Dis-a u redakciji Novice Petkovića, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003" in Књижевна историја, 35, no. 120-121 (2003):553-558,
conv_284 .