Ontološka funkcija skice
Ontological function of sketch
Апстракт
Tekst Ontološka funkcija skice ističe značaj skice kao jedne od formi likovnih umetnosti. Skica s jedne strane ima likovnu snagu, preciznost i privlačnost, s druge - ona poseduje ontološku moć koja se očituje kroz igru dovršenih i nedovršenih kontura. Naime skica ima ambiciju da predstavi supstancijalnu formu izostavljajući sve ono što nije od ključnog značaja. Pritom ono izostavljeno, nedovršeno, pruža čarobnu likovnu podršku dovršenim konturama. Polazeći od teze da je crtež zajednički imenilac svih likovnih umetnosti, autor teksta razvija misao da se može otići i korak dalje i procesom koji naziva likovno - ontološkom redukcijom svesti likovno ontološki rezidium sa crteža na skicu. Princip nedovršenosti kao estetski princip koji određuje skicu prepoznat je kao moćno oblikotvorno oruđe koje ima i značajnu ontološku funkciju.
The paper puts an emphasis on the importance of sketch as one of the fine art's forms. Sketch (mere outline) possessing strength, precision and attraction shows at the same time a specific ontological power that seems to be in some kind of play of finished and unfinished lines and contours. Sketch displays an ambition to present a substantial form omitting everything less important. For all that, omitted and unfinished lines present magic visual support to finished contours. Starting from the thesis that design can be treated as crucial point in common to all fine arts, author of this text claims that it is possible to go a step forward and by process which can be named figural or ontological reduction, reduce figural and ontological residuum from design to mere outline (sketch). Aesthetic principle of unfinished defining sketch as such, has been recognized as powerful figureforming tool with significant ontological function.
Кључне речи:
supstancijalna forma / skica / redukcija / ontologija / nedovršenost / likovne umetnosti / estetika / crtež / unfinished / substantial form / sketch (outline) / reduction / ontology / fine arts / design / aestheticsИзвор:
Theoria, 2007, 50, 4, 21-33Издавач:
- Srpsko filozofsko društvo, Beograd
Институција/група
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Draškić-Vićanović, Iva PY - 2007 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/353 AB - Tekst Ontološka funkcija skice ističe značaj skice kao jedne od formi likovnih umetnosti. Skica s jedne strane ima likovnu snagu, preciznost i privlačnost, s druge - ona poseduje ontološku moć koja se očituje kroz igru dovršenih i nedovršenih kontura. Naime skica ima ambiciju da predstavi supstancijalnu formu izostavljajući sve ono što nije od ključnog značaja. Pritom ono izostavljeno, nedovršeno, pruža čarobnu likovnu podršku dovršenim konturama. Polazeći od teze da je crtež zajednički imenilac svih likovnih umetnosti, autor teksta razvija misao da se može otići i korak dalje i procesom koji naziva likovno - ontološkom redukcijom svesti likovno ontološki rezidium sa crteža na skicu. Princip nedovršenosti kao estetski princip koji određuje skicu prepoznat je kao moćno oblikotvorno oruđe koje ima i značajnu ontološku funkciju. AB - The paper puts an emphasis on the importance of sketch as one of the fine art's forms. Sketch (mere outline) possessing strength, precision and attraction shows at the same time a specific ontological power that seems to be in some kind of play of finished and unfinished lines and contours. Sketch displays an ambition to present a substantial form omitting everything less important. For all that, omitted and unfinished lines present magic visual support to finished contours. Starting from the thesis that design can be treated as crucial point in common to all fine arts, author of this text claims that it is possible to go a step forward and by process which can be named figural or ontological reduction, reduce figural and ontological residuum from design to mere outline (sketch). Aesthetic principle of unfinished defining sketch as such, has been recognized as powerful figureforming tool with significant ontological function. PB - Srpsko filozofsko društvo, Beograd T2 - Theoria T1 - Ontološka funkcija skice T1 - Ontological function of sketch EP - 33 IS - 4 SP - 21 VL - 50 UR - conv_396 ER -
@article{ author = "Draškić-Vićanović, Iva", year = "2007", abstract = "Tekst Ontološka funkcija skice ističe značaj skice kao jedne od formi likovnih umetnosti. Skica s jedne strane ima likovnu snagu, preciznost i privlačnost, s druge - ona poseduje ontološku moć koja se očituje kroz igru dovršenih i nedovršenih kontura. Naime skica ima ambiciju da predstavi supstancijalnu formu izostavljajući sve ono što nije od ključnog značaja. Pritom ono izostavljeno, nedovršeno, pruža čarobnu likovnu podršku dovršenim konturama. Polazeći od teze da je crtež zajednički imenilac svih likovnih umetnosti, autor teksta razvija misao da se može otići i korak dalje i procesom koji naziva likovno - ontološkom redukcijom svesti likovno ontološki rezidium sa crteža na skicu. Princip nedovršenosti kao estetski princip koji određuje skicu prepoznat je kao moćno oblikotvorno oruđe koje ima i značajnu ontološku funkciju., The paper puts an emphasis on the importance of sketch as one of the fine art's forms. Sketch (mere outline) possessing strength, precision and attraction shows at the same time a specific ontological power that seems to be in some kind of play of finished and unfinished lines and contours. Sketch displays an ambition to present a substantial form omitting everything less important. For all that, omitted and unfinished lines present magic visual support to finished contours. Starting from the thesis that design can be treated as crucial point in common to all fine arts, author of this text claims that it is possible to go a step forward and by process which can be named figural or ontological reduction, reduce figural and ontological residuum from design to mere outline (sketch). Aesthetic principle of unfinished defining sketch as such, has been recognized as powerful figureforming tool with significant ontological function.", publisher = "Srpsko filozofsko društvo, Beograd", journal = "Theoria", title = "Ontološka funkcija skice, Ontological function of sketch", pages = "33-21", number = "4", volume = "50", url = "conv_396" }
Draškić-Vićanović, I.. (2007). Ontološka funkcija skice. in Theoria Srpsko filozofsko društvo, Beograd., 50(4), 21-33. conv_396
Draškić-Vićanović I. Ontološka funkcija skice. in Theoria. 2007;50(4):21-33. conv_396 .
Draškić-Vićanović, Iva, "Ontološka funkcija skice" in Theoria, 50, no. 4 (2007):21-33, conv_396 .