Uticaj medija i vaspitanje za dijalog
Influence of the media and educating for dialogue
Апстракт
Pojam dijaloga jedna je od osnovnih kategorija ljudske komunikacije. Kao model opštenja koji pretpostavlja susret dva bića, dva iskustvena polja i dva sveta, dijalog prezentovan u medijima, upriličen za javnu scenu, predstavlja zanimljiv kulturološki i komunikološki fenomen, najpre zato što medijski oblikovan postaje vid posredovane, a time i kalkulisane komunikacije. Za razliku od dijaloga koji je predstavljao temelj najpre antičkog, a potom i renesansnog poimanja plemenitog opštenja orjentisanog ka zajedničkom stizanju do istine, dijalog u medijima pervertira koncept zajedništva u spektakularizovan vid nepomirljivog suparništva. Polazeći od klasičnih teorija medija, ovaj rad ispituje značenje medijski artikulisane dijaloške forme komunikacije iz perspektive Burdijeove kritike. U radu se ukazuje na značaj dijaloga kao modela komunikacije koji predstavlja temelj vaspitanja za demokratiju. Apartno od izrazito negativnog uticaja medija, upravo školski pedagoško-obrazovni sistem predstavl...ja temelj na kojem je operacionalizovanje ove strategije poželjno i mogućno.
The notion of dialogue is one of fundamental categories of human communication. As a communicative model that presupposes interaction between two human beings, two experiential fields and two worlds, the dialogue presented in the media and preconditioned for public scene, is an interesting cultural and a communicative phenomenon, primarily because having been preconditioned for the media it becomes a form of indirect and pre-calculated communication. In difference to the dialogue which, in the Antique world firstly, and Renaissance later, was the foundation of the idea of noble communication oriented towards mutual search for truth, modern media dialogue perverts the concept of mutuality into a spectacle-like form of irreconcilable rivalry. Starting from the classic media theories, the paper researches the meaning of the media-dialogue form of communication accepting the perspective of Burdieu's theory. The paper stresses the importance of the dialogue as a model of communication that ...should be posited in the foundations of education for democracy. It is the educational system which should provide the basis for making this communicative strategy operatively desirable and possible while confronting the extremely and evidently negative influence of the media.
Кључне речи:
vaspitanje / mediji / komunikacija / dijalog / demokratija / media / education / dialogue / democracy / communicationИзвор:
Nastava i vaspitanje, 2008, 57, 4, 539-551Издавач:
- Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd
Институција/група
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Tomić, Zorica PY - 2008 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/398 AB - Pojam dijaloga jedna je od osnovnih kategorija ljudske komunikacije. Kao model opštenja koji pretpostavlja susret dva bića, dva iskustvena polja i dva sveta, dijalog prezentovan u medijima, upriličen za javnu scenu, predstavlja zanimljiv kulturološki i komunikološki fenomen, najpre zato što medijski oblikovan postaje vid posredovane, a time i kalkulisane komunikacije. Za razliku od dijaloga koji je predstavljao temelj najpre antičkog, a potom i renesansnog poimanja plemenitog opštenja orjentisanog ka zajedničkom stizanju do istine, dijalog u medijima pervertira koncept zajedništva u spektakularizovan vid nepomirljivog suparništva. Polazeći od klasičnih teorija medija, ovaj rad ispituje značenje medijski artikulisane dijaloške forme komunikacije iz perspektive Burdijeove kritike. U radu se ukazuje na značaj dijaloga kao modela komunikacije koji predstavlja temelj vaspitanja za demokratiju. Apartno od izrazito negativnog uticaja medija, upravo školski pedagoško-obrazovni sistem predstavlja temelj na kojem je operacionalizovanje ove strategije poželjno i mogućno. AB - The notion of dialogue is one of fundamental categories of human communication. As a communicative model that presupposes interaction between two human beings, two experiential fields and two worlds, the dialogue presented in the media and preconditioned for public scene, is an interesting cultural and a communicative phenomenon, primarily because having been preconditioned for the media it becomes a form of indirect and pre-calculated communication. In difference to the dialogue which, in the Antique world firstly, and Renaissance later, was the foundation of the idea of noble communication oriented towards mutual search for truth, modern media dialogue perverts the concept of mutuality into a spectacle-like form of irreconcilable rivalry. Starting from the classic media theories, the paper researches the meaning of the media-dialogue form of communication accepting the perspective of Burdieu's theory. The paper stresses the importance of the dialogue as a model of communication that should be posited in the foundations of education for democracy. It is the educational system which should provide the basis for making this communicative strategy operatively desirable and possible while confronting the extremely and evidently negative influence of the media. PB - Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd T2 - Nastava i vaspitanje T1 - Uticaj medija i vaspitanje za dijalog T1 - Influence of the media and educating for dialogue EP - 551 IS - 4 SP - 539 VL - 57 UR - conv_840 ER -
@article{ author = "Tomić, Zorica", year = "2008", abstract = "Pojam dijaloga jedna je od osnovnih kategorija ljudske komunikacije. Kao model opštenja koji pretpostavlja susret dva bića, dva iskustvena polja i dva sveta, dijalog prezentovan u medijima, upriličen za javnu scenu, predstavlja zanimljiv kulturološki i komunikološki fenomen, najpre zato što medijski oblikovan postaje vid posredovane, a time i kalkulisane komunikacije. Za razliku od dijaloga koji je predstavljao temelj najpre antičkog, a potom i renesansnog poimanja plemenitog opštenja orjentisanog ka zajedničkom stizanju do istine, dijalog u medijima pervertira koncept zajedništva u spektakularizovan vid nepomirljivog suparništva. Polazeći od klasičnih teorija medija, ovaj rad ispituje značenje medijski artikulisane dijaloške forme komunikacije iz perspektive Burdijeove kritike. U radu se ukazuje na značaj dijaloga kao modela komunikacije koji predstavlja temelj vaspitanja za demokratiju. Apartno od izrazito negativnog uticaja medija, upravo školski pedagoško-obrazovni sistem predstavlja temelj na kojem je operacionalizovanje ove strategije poželjno i mogućno., The notion of dialogue is one of fundamental categories of human communication. As a communicative model that presupposes interaction between two human beings, two experiential fields and two worlds, the dialogue presented in the media and preconditioned for public scene, is an interesting cultural and a communicative phenomenon, primarily because having been preconditioned for the media it becomes a form of indirect and pre-calculated communication. In difference to the dialogue which, in the Antique world firstly, and Renaissance later, was the foundation of the idea of noble communication oriented towards mutual search for truth, modern media dialogue perverts the concept of mutuality into a spectacle-like form of irreconcilable rivalry. Starting from the classic media theories, the paper researches the meaning of the media-dialogue form of communication accepting the perspective of Burdieu's theory. The paper stresses the importance of the dialogue as a model of communication that should be posited in the foundations of education for democracy. It is the educational system which should provide the basis for making this communicative strategy operatively desirable and possible while confronting the extremely and evidently negative influence of the media.", publisher = "Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd", journal = "Nastava i vaspitanje", title = "Uticaj medija i vaspitanje za dijalog, Influence of the media and educating for dialogue", pages = "551-539", number = "4", volume = "57", url = "conv_840" }
Tomić, Z.. (2008). Uticaj medija i vaspitanje za dijalog. in Nastava i vaspitanje Pedagoško društvo Srbije, Beograd i Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju, Beograd., 57(4), 539-551. conv_840
Tomić Z. Uticaj medija i vaspitanje za dijalog. in Nastava i vaspitanje. 2008;57(4):539-551. conv_840 .
Tomić, Zorica, "Uticaj medija i vaspitanje za dijalog" in Nastava i vaspitanje, 57, no. 4 (2008):539-551, conv_840 .