Psihagoška teorija umetnosti
Psychagogic art theory
Апстракт
Tekst je koncipiran kao analiza Gorgijine Pohvale Heleni sa jednog neuobičajenog aspekta: autor ne posmatra Pohvalu Heleni kao kolevku apatetičke teorije umetnosti, niti kao svojevrsnu prezentaciju retorske akrobatike čiji je cilj da hvali nekog ko je za pokudu, kao što se to obično čini kada je ovaj spis u pitanju. Autor, naprotiv, prepoznaje ovaj spis kao prvi u evropskoj estetičkoj teoriji u kome su objedinjeni likovna umetnost i poezija jednim zajedničkim pojmom - pojmom psihagogije. Svojim koherentnim argumentativnim postupkom Gorgija je, prema mišljenju autora, zasnovao teoriju umetnosti koja se može nazvati psihagoškom.
The text represents a specific approach to Gorgias' Praise to Helen. Instead of considering it as a cradle of art theory of illusion (apate) or some kind of rhetoric acrobatic feat in which Gorgia praises the blameworthy, author considers Praise to Helen as first aesthetic text in European philosophy in which fine arts and poetry had been connected by means of one notion - notion of psychagogia, and looks upon it as a foundation of art theory that could be denoted as theory of psychagogia.
Кључне речи:
teorija / slika / reč / psihagogija / poezija / likovna umetnost / Estetika / word / theory / psychagogia / poetry / image / fine arts / AestheticsИзвор:
Theoria, 2012, 55, 2, 107-117Издавач:
- Srpsko filozofsko društvo, Beograd
Институција/група
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Draškić-Vićanović, Iva PY - 2012 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/757 AB - Tekst je koncipiran kao analiza Gorgijine Pohvale Heleni sa jednog neuobičajenog aspekta: autor ne posmatra Pohvalu Heleni kao kolevku apatetičke teorije umetnosti, niti kao svojevrsnu prezentaciju retorske akrobatike čiji je cilj da hvali nekog ko je za pokudu, kao što se to obično čini kada je ovaj spis u pitanju. Autor, naprotiv, prepoznaje ovaj spis kao prvi u evropskoj estetičkoj teoriji u kome su objedinjeni likovna umetnost i poezija jednim zajedničkim pojmom - pojmom psihagogije. Svojim koherentnim argumentativnim postupkom Gorgija je, prema mišljenju autora, zasnovao teoriju umetnosti koja se može nazvati psihagoškom. AB - The text represents a specific approach to Gorgias' Praise to Helen. Instead of considering it as a cradle of art theory of illusion (apate) or some kind of rhetoric acrobatic feat in which Gorgia praises the blameworthy, author considers Praise to Helen as first aesthetic text in European philosophy in which fine arts and poetry had been connected by means of one notion - notion of psychagogia, and looks upon it as a foundation of art theory that could be denoted as theory of psychagogia. PB - Srpsko filozofsko društvo, Beograd T2 - Theoria T1 - Psihagoška teorija umetnosti T1 - Psychagogic art theory EP - 117 IS - 2 SP - 107 VL - 55 UR - conv_403 ER -
@article{ author = "Draškić-Vićanović, Iva", year = "2012", abstract = "Tekst je koncipiran kao analiza Gorgijine Pohvale Heleni sa jednog neuobičajenog aspekta: autor ne posmatra Pohvalu Heleni kao kolevku apatetičke teorije umetnosti, niti kao svojevrsnu prezentaciju retorske akrobatike čiji je cilj da hvali nekog ko je za pokudu, kao što se to obično čini kada je ovaj spis u pitanju. Autor, naprotiv, prepoznaje ovaj spis kao prvi u evropskoj estetičkoj teoriji u kome su objedinjeni likovna umetnost i poezija jednim zajedničkim pojmom - pojmom psihagogije. Svojim koherentnim argumentativnim postupkom Gorgija je, prema mišljenju autora, zasnovao teoriju umetnosti koja se može nazvati psihagoškom., The text represents a specific approach to Gorgias' Praise to Helen. Instead of considering it as a cradle of art theory of illusion (apate) or some kind of rhetoric acrobatic feat in which Gorgia praises the blameworthy, author considers Praise to Helen as first aesthetic text in European philosophy in which fine arts and poetry had been connected by means of one notion - notion of psychagogia, and looks upon it as a foundation of art theory that could be denoted as theory of psychagogia.", publisher = "Srpsko filozofsko društvo, Beograd", journal = "Theoria", title = "Psihagoška teorija umetnosti, Psychagogic art theory", pages = "117-107", number = "2", volume = "55", url = "conv_403" }
Draškić-Vićanović, I.. (2012). Psihagoška teorija umetnosti. in Theoria Srpsko filozofsko društvo, Beograd., 55(2), 107-117. conv_403
Draškić-Vićanović I. Psihagoška teorija umetnosti. in Theoria. 2012;55(2):107-117. conv_403 .
Draškić-Vićanović, Iva, "Psihagoška teorija umetnosti" in Theoria, 55, no. 2 (2012):107-117, conv_403 .