Приказ основних података о документу

dc.creatorStokić Simončić, Gordana
dc.creatorVučković, Željko
dc.date.accessioned2023-05-23T09:22:50Z
dc.date.available2023-05-23T09:22:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2217-5555
dc.identifier.urihttps://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/937
dc.description
dc.description.abstractРад се бави анализом литературе, односно објављених извора на тему информационе писмености, насталих у Србији од 2007. године. Непосредан повод за анализу представља објављивање другог издања UNESCO-ве публикације Overview of Information Literacy Resources Worldwide, којој је приложен списак од 23 библиографске јединице грађе на српском језику: монографије, чланци у часописима, водичи, едукативни курсеви, семинари, као и преведени међународни документи и приручници. Третирајући овај попис само као преглед најважнијих објављених публикација, а не као исцрпну библиографију радова, аутори текста библиометријски и садржајно анализирају обрађиване теме и констатују квалитативан помак од упознавања са проблематиком, преко емпиријских истраживања, до теоретских разматрања о компетенцијама за информациону писменост.sr
dc.description.abstractThis paper analyzes literature, i.e. the published resources on the topic of information literacy that have been created in Serbia since 2007. The immediate cause for conducting the analysis is issuing the UNESCO publication Overview of Information Literacy Resources Worldwide, with the list of 23 bibliographic units describing material in Serbian language: monographs, journal articles, guides, educational courses, seminars, as well as translated international documents and manuals. Treating this list only as an overview of the most important issued publications, rather than as a comprehensive bibliography of works, the authors of the text carry out bibliometric and content analysis of the topics addressed in them and ascertain qualitative shift from getting familiar with the issues, through empirical research, to the theoretical considerations about information literacy competencies. The analysis of the relevant literature, published in Serbian, from 2007 until today, shows that the current position of libraries and librarianship in Serbia reflects all the children’s diseases of the concept and implementation of information literacy. Although the state strategies have not adequately valorized their true potential, nowadays libraries in Serbia operate in a society that shows increasingly clear its strategic commitment to the development of science and tends to invest more into scientific research, education and culture. Library initiatives, project organization, participation in international projects, working in international associations, professional education - show that librarians, with all the objective difficulties, consider information literacy their natural task. The future efforts of libraries and librarians in redesigning their own mission in the domain of information literacy should be clearly directed towards the visible and measurable contribution to the welfare of the community in which they work.en
dc.publisherГрадска библиотека, Панчево
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЧиталиште - научни часопис за теорију и праксу библиотекарства
dc.subjectинформациона писменост
dc.subjectетапе развоја
dc.subjectСрбија
dc.subjectмедијска писменост
dc.subjectПреглед извора о информационој писмености широм света (Overview of Information Literacy Resources Worldwide)
dc.subjectкомпетенције
dc.subjectбиблиотеке
dc.subjectобука корисника
dc.subjectинформационо друштво
dc.subjectстратегија развоја
dc.subjectinformation literacy
dc.subjectstages of development
dc.subjectSerbia
dc.subjectmedia literacy
dc.subjectOverview of Information Literacy Resources Worldwide
dc.subjectcompetencies
dc.subjectlibraries
dc.subjectuser training
dc.subjectinformation society
dc.subjectdevelopment strategy
dc.titleОсврт на објављене изворе о информационој писмености у Србијиsr
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage24
dc.citation.issue24
dc.citation.other13(24): 20-24
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage20
dc.citation.volume13
dc.identifier.fulltexthttps://repff.fil.bg.ac.rs/bitstream/id/1632/bitstream_1632.pdf
dc.identifier.rcubconv_2799
dc.type.versionpublishedVersion


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу