На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану
On the Way to Constantinople – Czech Travel Writers in the Balkans
Апстракт
Најстарији сачувани чешки путописи о Балкану из 16. и
17. века представљају записе чланова мисија хабзбуршких царева који
су одлазили код турског султана са задатком да преговарају о условима
примирја. На путу до Константинопоља путописци су пролазили преко Балкана углавном истом или сличном рутом, и сваки од њих је на
свој начин описивао земље, народе и обичаје које су на том путу упознавали. Најстарији путописи писани на латинском и чешком језику из
пера Вацлава Будовеца из Будова, Вацлава Вратислава из Митровицa
и Хержмана Черњина из Худењица доносе информације о Османском
царству, али описују и авантуре које су путописци на путу до Константинопоља доживели. Путници за Константинопољ Балкан су видели
као део Европе под Османским царством, иако не користе овај појам
нити у географском нити у културолошком смислу. У овим путописима препознају се и почеци стварања стереотипних представа о Балкану, које ће бити уцртане у „менталне мапе“ каснијих чешких путописаца који су описив...али овај регион у сасвим другачијим историјским
околностима. И касније ће Балкан бити пре свега посматран као подручје карактеристично по османском наслеђу.
Th e 17th-century Czech travelogues, written in Latin and Czech, by Václav
Budovec of Budova (Anti-alkorаn, 1614), Václav Vratislav of Mitrovic (Th e Experiences of Václav Vratislav of Mitrovic, which he had in the Turkish capital Constantinople, encountered in his imprisonment in 1591 and recorded upon his happy
return in 1599) and Heřman Černín z Chudenic (Diary of 1645) are testimonies of
the beginnings of creating a stereotypical image of the Balkans, which the following Czech travel writers would adopt. As members of the Hungarian diplomatic
missions, they recorded their adventures, impressions and thoughts in the form of
religious polemics, adventure writings and diary entries. Th e lands, peoples and
customs which these Czech travel writers encounter on their way to Constantinople
are viewed as the province of the mighty Ottoman Empire, and the people living
there are described as subjugated and “en-route”. Th e travel writers oft en do not
make any ethnic diff erences ...and do not off er a broader picture of the regions they
pass, but only describe what they see in the vicinity of the Trajan’s road. Th eir goal
is Constantinople and they are focused on it. Th eir image of the Balkans, which
they still do not name so, is blended into the image of the Ottoman Empire. Th e
Turkish empire is presented as powerful, belligerent and dangerous. On his way to
Constantinople the traveler encounters many dangers, he needs protection and escort, he could get ill or end up in prison. Th is is what gradually shapes a stereotype
of the whole Balkan region which is experienced as the area characteristic for the
Ottoman heritage. Th e 19th-century Czech travel writers, Vítězslav Hálek and Jan
Neruda, recorded their observations from their trip to Tsargrad much later than
the fi rst Czech travelers to Constantinople. Th e diff erent historical circumstances
changed the angle of their views of the Balkans and the form of their records itself
had come a long way of the travel-writing genre development. Th eir travel feuilletons, however, follow the existing “mental maps” of the earlier travel writers and
convey the picture of the Balkans as an exotic destination which they regard as a
region where the European and Oriental cultures are intertwined and where the
tradition of the Ottoman heritage is predominant.
Кључне речи:
Чешки путопис / Трајанов пут / Османско царство / Балкан / Вацлав Будовец из Будова / Вацлав Вратислав из Митровицa / Хержман Черњин из Худењица / путописне „менталне мапе“ / стереотипи / Czech travelogue / Trajan’s road / Ottoman Empire / Balkans / Václav Budovec of Budova / Václav Vratislav of Mitrovic / Heřman Černín z Chudenic / travelogue “mental maps” / stereotypesИзвор:
Knjizevna istorija, 2020, 51, 169Издавач:
- Београд : Институт за књижевност и уметност
Институција/група
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Korda-Petrović, Aleksandra PY - 2020 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/1332 AB - Најстарији сачувани чешки путописи о Балкану из 16. и 17. века представљају записе чланова мисија хабзбуршких царева који су одлазили код турског султана са задатком да преговарају о условима примирја. На путу до Константинопоља путописци су пролазили преко Балкана углавном истом или сличном рутом, и сваки од њих је на свој начин описивао земље, народе и обичаје које су на том путу упознавали. Најстарији путописи писани на латинском и чешком језику из пера Вацлава Будовеца из Будова, Вацлава Вратислава из Митровицa и Хержмана Черњина из Худењица доносе информације о Османском царству, али описују и авантуре које су путописци на путу до Константинопоља доживели. Путници за Константинопољ Балкан су видели као део Европе под Османским царством, иако не користе овај појам нити у географском нити у културолошком смислу. У овим путописима препознају се и почеци стварања стереотипних представа о Балкану, које ће бити уцртане у „менталне мапе“ каснијих чешких путописаца који су описивали овај регион у сасвим другачијим историјским околностима. И касније ће Балкан бити пре свега посматран као подручје карактеристично по османском наслеђу. AB - Th e 17th-century Czech travelogues, written in Latin and Czech, by Václav Budovec of Budova (Anti-alkorаn, 1614), Václav Vratislav of Mitrovic (Th e Experiences of Václav Vratislav of Mitrovic, which he had in the Turkish capital Constantinople, encountered in his imprisonment in 1591 and recorded upon his happy return in 1599) and Heřman Černín z Chudenic (Diary of 1645) are testimonies of the beginnings of creating a stereotypical image of the Balkans, which the following Czech travel writers would adopt. As members of the Hungarian diplomatic missions, they recorded their adventures, impressions and thoughts in the form of religious polemics, adventure writings and diary entries. Th e lands, peoples and customs which these Czech travel writers encounter on their way to Constantinople are viewed as the province of the mighty Ottoman Empire, and the people living there are described as subjugated and “en-route”. Th e travel writers oft en do not make any ethnic diff erences and do not off er a broader picture of the regions they pass, but only describe what they see in the vicinity of the Trajan’s road. Th eir goal is Constantinople and they are focused on it. Th eir image of the Balkans, which they still do not name so, is blended into the image of the Ottoman Empire. Th e Turkish empire is presented as powerful, belligerent and dangerous. On his way to Constantinople the traveler encounters many dangers, he needs protection and escort, he could get ill or end up in prison. Th is is what gradually shapes a stereotype of the whole Balkan region which is experienced as the area characteristic for the Ottoman heritage. Th e 19th-century Czech travel writers, Vítězslav Hálek and Jan Neruda, recorded their observations from their trip to Tsargrad much later than the fi rst Czech travelers to Constantinople. Th e diff erent historical circumstances changed the angle of their views of the Balkans and the form of their records itself had come a long way of the travel-writing genre development. Th eir travel feuilletons, however, follow the existing “mental maps” of the earlier travel writers and convey the picture of the Balkans as an exotic destination which they regard as a region where the European and Oriental cultures are intertwined and where the tradition of the Ottoman heritage is predominant. PB - Београд : Институт за књижевност и уметност T2 - Knjizevna istorija T1 - На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану IS - 169 VL - 51 DO - 10.18485/kis.2019.51.169.14 UR - conv_2132 ER -
@article{ author = "Korda-Petrović, Aleksandra", year = "2020", abstract = "Најстарији сачувани чешки путописи о Балкану из 16. и 17. века представљају записе чланова мисија хабзбуршких царева који су одлазили код турског султана са задатком да преговарају о условима примирја. На путу до Константинопоља путописци су пролазили преко Балкана углавном истом или сличном рутом, и сваки од њих је на свој начин описивао земље, народе и обичаје које су на том путу упознавали. Најстарији путописи писани на латинском и чешком језику из пера Вацлава Будовеца из Будова, Вацлава Вратислава из Митровицa и Хержмана Черњина из Худењица доносе информације о Османском царству, али описују и авантуре које су путописци на путу до Константинопоља доживели. Путници за Константинопољ Балкан су видели као део Европе под Османским царством, иако не користе овај појам нити у географском нити у културолошком смислу. У овим путописима препознају се и почеци стварања стереотипних представа о Балкану, које ће бити уцртане у „менталне мапе“ каснијих чешких путописаца који су описивали овај регион у сасвим другачијим историјским околностима. И касније ће Балкан бити пре свега посматран као подручје карактеристично по османском наслеђу., Th e 17th-century Czech travelogues, written in Latin and Czech, by Václav Budovec of Budova (Anti-alkorаn, 1614), Václav Vratislav of Mitrovic (Th e Experiences of Václav Vratislav of Mitrovic, which he had in the Turkish capital Constantinople, encountered in his imprisonment in 1591 and recorded upon his happy return in 1599) and Heřman Černín z Chudenic (Diary of 1645) are testimonies of the beginnings of creating a stereotypical image of the Balkans, which the following Czech travel writers would adopt. As members of the Hungarian diplomatic missions, they recorded their adventures, impressions and thoughts in the form of religious polemics, adventure writings and diary entries. Th e lands, peoples and customs which these Czech travel writers encounter on their way to Constantinople are viewed as the province of the mighty Ottoman Empire, and the people living there are described as subjugated and “en-route”. Th e travel writers oft en do not make any ethnic diff erences and do not off er a broader picture of the regions they pass, but only describe what they see in the vicinity of the Trajan’s road. Th eir goal is Constantinople and they are focused on it. Th eir image of the Balkans, which they still do not name so, is blended into the image of the Ottoman Empire. Th e Turkish empire is presented as powerful, belligerent and dangerous. On his way to Constantinople the traveler encounters many dangers, he needs protection and escort, he could get ill or end up in prison. Th is is what gradually shapes a stereotype of the whole Balkan region which is experienced as the area characteristic for the Ottoman heritage. Th e 19th-century Czech travel writers, Vítězslav Hálek and Jan Neruda, recorded their observations from their trip to Tsargrad much later than the fi rst Czech travelers to Constantinople. Th e diff erent historical circumstances changed the angle of their views of the Balkans and the form of their records itself had come a long way of the travel-writing genre development. Th eir travel feuilletons, however, follow the existing “mental maps” of the earlier travel writers and convey the picture of the Balkans as an exotic destination which they regard as a region where the European and Oriental cultures are intertwined and where the tradition of the Ottoman heritage is predominant.", publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност", journal = "Knjizevna istorija", title = "На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану", number = "169", volume = "51", doi = "10.18485/kis.2019.51.169.14", url = "conv_2132" }
Korda-Petrović, A.. (2020). На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану. in Knjizevna istorija Београд : Институт за књижевност и уметност., 51(169). https://doi.org/10.18485/kis.2019.51.169.14 conv_2132
Korda-Petrović A. На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану. in Knjizevna istorija. 2020;51(169). doi:10.18485/kis.2019.51.169.14 conv_2132 .
Korda-Petrović, Aleksandra, "На путу за Константинопољ – чешки путописци на Балкану" in Knjizevna istorija, 51, no. 169 (2020), https://doi.org/10.18485/kis.2019.51.169.14 ., conv_2132 .