Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама
Human soul, the home of divinity: The internalization of the epiphany experience in the Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae
Апстракт
Рад предочaва моделе интериоризације епифанијског искуства, која представља велики преокрет у имагинирању и предочавању божанства у античкој култури. Протодрамска напетост обележава рану, хомерску и хесиодску, епифанију, која поглавито подразумева сусрет смртника и
прерушеног божанског бића, разоткривеног тек након успостављања контакта, и која отуда почива на њиховој наизглед нестабилној, али заправо чврстој одељености. Античка трагедија превасходно представља структурацију
односа овостраности и оностраности – Есхилов Агамемнон и Еурипидове
Баханткиње, особито ликови Касандре и Пентеја приказују нови облик
тог односа, којим божанство улази у људско биће и дејствује не на њега из
спољашњости, већ на спољашњост из њега. Уз ту основну сличност, уочава
се, међутим, и кључна разлика између Есхиловог и Еурипидовог текста: у
Агамемнону, Аполон се налази у нутрини Касандре, али ипак је различит од
ње и препознаје се као амбигвитетна унутарња страност. У Баханткињама,
пак, долази до н...овог вида интериоризације, у коме смртник божански уплив
уопште не препознаје као страност, већ као сопство.
This paper aims at giving an account of the models for featuring the epiphany experienced in the soul. The new, internal epiphany is a big turning point in imagining and presenting deities in the ancient Greek poetry. Proto-dramatic tension marks the early, Homeric and Hesiodic, epiphany presentations. The Attic tragedy, however, essentially develops and structures the internal epiphany, establishing a new relationship between the immanent world of mortals and the transcendent world of the immortals. Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae, especially the characters of Cassandra and Pentheus, incorporate this new relationship: the deity enters into a human being and does not act on it from the outside, but, on the contrary, acts on the outside from the interior of the human being. The new idea of an internal, intra-psychical, deeply subjective and inter-personally imperceptible divine presence is a crossing point in the presentation and figuration of the gods in the ancient Helleni...c culture. With this basic similarity, there is, however, a key difference between the Aeschylus' and the Euripides' tragedy: in Agamemnon, Apollo is located in the interior of Cassandra, but she differs from the god who occupies her inner being and she recognizes him as an ambiguous internal strangeness. The Bacchae, in turn, leads to such a form of internalized epiphany in which the mortal does not recognize the divine presence as a strangeness, but as a part of his own self - thus leading to a decomposition of the soul, with consequences both on the individual and on the anthropological level.
Кључне речи:
трансцендентно / психа / метапоетика / иманентно / Еурипид / Есхил / епифанија / божанство / transcendent / psyche / meta-poetics / immanent / Euripides / epiphany / deity / AeschylusИзвор:
Књижевна историја, 2013, 45, 150, 391-404Издавач:
- Београд : Институт за књижевност и уметност
Финансирање / пројекти:
- Представе идентитета у уметности и вербално-визуелној култури новог доба (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177001)
Институција/група
Filološki fakultet / Faculty of PhilologyTY - JOUR AU - Pilipović, Jelena PY - 2013 UR - https://repff.fil.bg.ac.rs/handle/123456789/828 AB - Рад предочaва моделе интериоризације епифанијског искуства, која представља велики преокрет у имагинирању и предочавању божанства у античкој култури. Протодрамска напетост обележава рану, хомерску и хесиодску, епифанију, која поглавито подразумева сусрет смртника и прерушеног божанског бића, разоткривеног тек након успостављања контакта, и која отуда почива на њиховој наизглед нестабилној, али заправо чврстој одељености. Античка трагедија превасходно представља структурацију односа овостраности и оностраности – Есхилов Агамемнон и Еурипидове Баханткиње, особито ликови Касандре и Пентеја приказују нови облик тог односа, којим божанство улази у људско биће и дејствује не на њега из спољашњости, већ на спољашњост из њега. Уз ту основну сличност, уочава се, међутим, и кључна разлика између Есхиловог и Еурипидовог текста: у Агамемнону, Аполон се налази у нутрини Касандре, али ипак је различит од ње и препознаје се као амбигвитетна унутарња страност. У Баханткињама, пак, долази до новог вида интериоризације, у коме смртник божански уплив уопште не препознаје као страност, већ као сопство. AB - This paper aims at giving an account of the models for featuring the epiphany experienced in the soul. The new, internal epiphany is a big turning point in imagining and presenting deities in the ancient Greek poetry. Proto-dramatic tension marks the early, Homeric and Hesiodic, epiphany presentations. The Attic tragedy, however, essentially develops and structures the internal epiphany, establishing a new relationship between the immanent world of mortals and the transcendent world of the immortals. Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae, especially the characters of Cassandra and Pentheus, incorporate this new relationship: the deity enters into a human being and does not act on it from the outside, but, on the contrary, acts on the outside from the interior of the human being. The new idea of an internal, intra-psychical, deeply subjective and inter-personally imperceptible divine presence is a crossing point in the presentation and figuration of the gods in the ancient Hellenic culture. With this basic similarity, there is, however, a key difference between the Aeschylus' and the Euripides' tragedy: in Agamemnon, Apollo is located in the interior of Cassandra, but she differs from the god who occupies her inner being and she recognizes him as an ambiguous internal strangeness. The Bacchae, in turn, leads to such a form of internalized epiphany in which the mortal does not recognize the divine presence as a strangeness, but as a part of his own self - thus leading to a decomposition of the soul, with consequences both on the individual and on the anthropological level. PB - Београд : Институт за књижевност и уметност T2 - Књижевна историја T1 - Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама T1 - Human soul, the home of divinity: The internalization of the epiphany experience in the Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae EP - 404 IS - 150 SP - 391 VL - 45 UR - conv_346 ER -
@article{ author = "Pilipović, Jelena", year = "2013", abstract = "Рад предочaва моделе интериоризације епифанијског искуства, која представља велики преокрет у имагинирању и предочавању божанства у античкој култури. Протодрамска напетост обележава рану, хомерску и хесиодску, епифанију, која поглавито подразумева сусрет смртника и прерушеног божанског бића, разоткривеног тек након успостављања контакта, и која отуда почива на њиховој наизглед нестабилној, али заправо чврстој одељености. Античка трагедија превасходно представља структурацију односа овостраности и оностраности – Есхилов Агамемнон и Еурипидове Баханткиње, особито ликови Касандре и Пентеја приказују нови облик тог односа, којим божанство улази у људско биће и дејствује не на њега из спољашњости, већ на спољашњост из њега. Уз ту основну сличност, уочава се, међутим, и кључна разлика између Есхиловог и Еурипидовог текста: у Агамемнону, Аполон се налази у нутрини Касандре, али ипак је различит од ње и препознаје се као амбигвитетна унутарња страност. У Баханткињама, пак, долази до новог вида интериоризације, у коме смртник божански уплив уопште не препознаје као страност, већ као сопство., This paper aims at giving an account of the models for featuring the epiphany experienced in the soul. The new, internal epiphany is a big turning point in imagining and presenting deities in the ancient Greek poetry. Proto-dramatic tension marks the early, Homeric and Hesiodic, epiphany presentations. The Attic tragedy, however, essentially develops and structures the internal epiphany, establishing a new relationship between the immanent world of mortals and the transcendent world of the immortals. Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae, especially the characters of Cassandra and Pentheus, incorporate this new relationship: the deity enters into a human being and does not act on it from the outside, but, on the contrary, acts on the outside from the interior of the human being. The new idea of an internal, intra-psychical, deeply subjective and inter-personally imperceptible divine presence is a crossing point in the presentation and figuration of the gods in the ancient Hellenic culture. With this basic similarity, there is, however, a key difference between the Aeschylus' and the Euripides' tragedy: in Agamemnon, Apollo is located in the interior of Cassandra, but she differs from the god who occupies her inner being and she recognizes him as an ambiguous internal strangeness. The Bacchae, in turn, leads to such a form of internalized epiphany in which the mortal does not recognize the divine presence as a strangeness, but as a part of his own self - thus leading to a decomposition of the soul, with consequences both on the individual and on the anthropological level.", publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност", journal = "Књижевна историја", title = "Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама, Human soul, the home of divinity: The internalization of the epiphany experience in the Aeschylus' Agamemnon and Euripides' Bacchae", pages = "404-391", number = "150", volume = "45", url = "conv_346" }
Pilipović, J.. (2013). Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама. in Књижевна историја Београд : Институт за књижевност и уметност., 45(150), 391-404. conv_346
Pilipović J. Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама. in Књижевна историја. 2013;45(150):391-404. conv_346 .
Pilipović, Jelena, "Душа смртника, дом божанства. Интериоризација епифанијског искуства у Есхиловом Агамемнону и Еурипидовим Баханткињама" in Књижевна историја, 45, no. 150 (2013):391-404, conv_346 .